Baru 13 hari ditayangkan, demam Hantu Kak Limah sebenarnya baru sahaja bermula. Tiga rekod yang berjaya dipecahkan dalam tempoh itu, termasuk menempa sejarah sebagai filem tempatan pertama mencecah kutipan RM20 juta, membuktikan filem arahan Mamat Khalid itu bukan calang-calang.

Namun elemen simplicity yang diketengahkan mengundang rasa tidak puas hati pihak-pihak tertentu yang merasakan ada filem lain yang lebih layak mencatatkan kutipan sedemikian.

Apa yang kita terlepas pandang adalah penilaian sesebuah hasil seni tidak semudah itu kerana sebuah hasil seni merupakan satu bahan kompleks yang memerlukan pemerhatian yang teliti dalam segenap aspek.

Bagi Penerbit Eksekutif filem Hantu Kak Limah, Datuk Khairul Anwar Salleh, dakwaan filem ringkas tidak berintelektual sebenarnya tidak boleh diguna pakai.

"Orang cakap filem ini mengarut, tetapi kita lupa tentang tukang karut dalam dikir barat. Istilah tukang karut itu kita boleh gunakan untuk menggambarkan ia satu aspek humor yang sinonim dengan masyarakat Melayu.

"Saya anggap lawak mengarut itu satu genre baharu dalam industri perfileman kita. Sudah sampai masanya kita didik pihak-pihak berintelek ini agar memahami yang ada genre sebegini dalam perfileman dan ia bukan sesuatu untuk diperlekehkan," katanya.

Berpendapat faktor pengaruh netizen dan laman sosial sebagai salah satu elemen yang membantu mempromosi filem ini, resepi kejayaan Hantu Kak Limah juga terletak kepada garapan Mamat yang bijak mengadun pelbagai elemen, bersesuaian dengan kehendak penonton di negara ini.

"Itu kelebihan Mamat Khalid. Subjeknya ringkas, iaitu penduduk di sebuah kampung. Segalanya serba sederhana. Tetapi dia sertakan juga sindiran halus, namun 'sampai' kepada masyarakat.

"Kita perlu faham yang masyarakat di negara ini bersifat pelbagai. Kerana itu, kita memerlukan hasil karya yang pelbagai juga. Pembikin filem perlu faham kepelbagaian ini dan secara tidak langsung, mereka menjadi wakil kepada golongan-golongan yang pelbagai ini," ujar Khairul.

Bagaimanapun, cabaran utama dalam menghasilkan filem berkualiti bukan sahaja terletak di bahu pengarah, sebaliknya perlu dipikul secara kolektif, termasuk oleh penonton.

"Kita bertuah kerana mempunyai pengarah seperti Mamat Khalid, Chiu Keng Guan, Ghaz Abu Bakar dan U-Wei Hj Saari yang mampu menghasilkan karya yang mampu memenuhi kehendak masyarakat kita.

"Apa yang kurang adalah pengurusan hasil karya itu kerana bukan mudah mahu menyeragamkan kehendak penonton dengan keinginan pengarah untuk berkreatif.

"Selain itu, kita perlu juga memikirkan dari aspek perniagaan, dimana kita perlu membuat perkiraan tentang kos, untung dan rugi. Jadi ia bukan satu isu yang mudah untuk dibahaskan," jelasnya.

Dalam pada itu, Khairul berpendapat, tidak ada salahnya untuk filem tempatan menjadi 'jaguh kampung' kerana untuk berjaya di pasaran luar, satu landasan perlu dibina terlebih dahulu di pasaran tempatan.

"Macam atlet sukan. Mereka perlu dapat pingat emas dan pecah rekod dalam negara, barulah dia boleh dibawa bertanding di peringkat antarabangsa.

"Betul, kejayaan di dalam negara bukan penentu sepenuhnya. Tetapi saya percaya, tidak salah menjadi jaguh di halaman sendiri terlebih dahulu, kemudian barulah kita fikirkan bagaimana mahu tawan pasaran luar," luahnya.

Khairul yang juga Naib Presiden dan Ketua Bahagian Melayu dan Nusantara, Kumpulan Kandungan Astro, melihat ciri unik Malaysia adalah sesuatu yang mampu dijual kepada masyarakat luar, dengan mengambil contoh genre komedi seram yang diketengahkan dalam Hantu Kak Limah.

Ketika artikel ini ditulis, Hantu Kak Limah telah mencatatkan kutipan RM20.5 juta sekaligus ditabalkan sebagai filem Melayu dengan kutipan tertinggi.

Sebelum ini, filem terbitan bersama Astro Shaw dan Infinitus Gold itu telah mencatat rekod tersendiri apabila menerima kutipan lebih RM650,000 pada hari pembukaan (sneak preview) pada 8 Ogos lalu, selain mengukir kejayaan dengan kutipan mencecah RM1.8 juta pada hari pertama tayangan.

"Sebagai contoh, filem Pengabdi Setan adalah filem paling tinggi kutipan di Indonesia. Elemen seramnya juga terbaik. Tetapi apabila diberitahu tentang genre komedi seram, mereka terkejut dan tidak tahu ada genre sebegitu.

"Tetapi itu kelebihan untuk kita kerana kita sudah faham dengan genre itu. Jadi mungkin ini sesuatu yang kita boleh bawa keluar, sekurang-kurangnya di rantau Nusantara di mana budaya dan bahasa kita hampir sama," katanya sambil memaklumkan Mamat Khalid kini sedang dalam proses merangka sekuel terbaharu filem Zombi Kampung Pisang.

"Kita merancang filem zombi yang lebih sofistikated, memandangkan teknologi sekarang juga sudah semakin canggih. Tetapi tentu sekali kita tidak akan lupakan elemen kesederhanaan yang menjadi identiti filem Mamat Khalid selama ini," tambahnya berkongsi keterujaan.

Sumber: Astro Awani