Berganjak lokasi dari Auditorium DBKL ke pentas Istana Budaya, Inspitari 2018 sekali lagi melakar sukses pada 3 dan 4 September lalu.

Bagi yang kurang jelas apakah itu Inspitari, ia merupakan gabungan perkataan Inspirasi dan Tari bagi mencari tarian baharu di Malaysia.

Dipersembahkan oleh Kumpulan Kesenian JKKN seluruh negara, sebanyak 15 tarian kreasi baharu dipersembahkan kali ini.

Gempak berpeluang menonton persembahan pada malam kedua dan harus diakui, kesemua persembahan bertaraf antarabangsa dan patut dipuji.

Jadi, kami kongsikan beberapa perkara menarik yang berlaku pada Malam Gala Inspitari 2018 baru-baru ini.

1. Konsep Mek Mulung dan Mak Yong menjadi tukang cerita masing-masing pada malam pertama dan kedua. Menariknya, penonton seolah-olah dibawa meneroka satu-persatu negeri di Malaysia.

2. Permata Seni Tari muncul dengan selingan tarian Sep Sep Tom Tom. Adaptasi daripada lagu-lagu kanak-kanak dengan gerakan lincah sangat memukau dan mengujakan. Hebat!


3. Kami puji kreativiti kumpulan JKKN Johor yang mempersembahkan tarian Joget Wau Merak.

Penari menggunakan props busur wau untuk menghasilkan bunyi dan gerakan yang diserasikan dengan muzik. Memang best!


4. Satu-satunya kumpulan JKKN yang menggunakan khidmat koreografer berbangsa India ialah JKKN Perlis dengan karya Ghencak Kebaya.

5. Antara karya tarian kreasi menarik yang tidak patut dilepaskan ialah Rongbang Chetti (Melaka), Sape' Kui (Sarawak), Joget Kampung Bharu (Ibu Pejabat), Joget Konda Kondi (Perak), Sua'an Teke (Sabah) dan Jo'oh Gunak (Kuala Lumpur).