Bintang Akademi Fantasia, Shahir Zawawi berkongsi keadaan terkini selepas insiden rakaman video di perkarangan unit kecemasan sebuah hospital tular baru-baru ini.

BACA: [VIDEO] 3 Hari Demam, Shahir Dihalang Jumpa Doktor... "Saya Ke Hospital Pukul 2 Pagi Sampai Hampir Kemalangan Tapi ..."

Jelas Shahir, sebahagian wajahnya mengalami kebas dan pembengkakan itu sudah mulai surut.

"Sebarkan senyuman dan kasih sayang, walaupun lubang hidungmu besar sebelah, muka kebas sebelah, senyumlah buat mereka.

"Ini bukan 'until tomorrow' challenge ye, ini bukan cubaan.. ini betul-betul.

"Haiii mambang tanah mambang mabuk minum tody, saya dah ikhtiar ni paling centre saya mampu senyum, kalau tak menarik maaflah ya.

"Alhamdulillah ni pun dah surut banyak bengkak muka saya. Kalau tak dah macam kena gigit tebuan sebelah muka.

"Mungkin ada salah faham gambar saya post seolah-olah senuman sinis. Tidak, memang bahagian kanan muka saya sebenarnya dipenuhi nanah.

"Jadi bengkak dan kebas di dalam. Sebab itu senyum tu senget begitu. Saya masih dalam tempoh rawatan.

"Terima kasih mana yang mendoakan, moga Allah lindungi kita semua," tulis Shahir yang turut berkongsi foto terbaharunya di Instagram.



Bagaimanapun, keadaan terkini pelantun lagu Kebahagiaan Dalam Perpisahan itu mendapat simpati netizen hingga ada yang risaukannya.

Tidak kurang juga ada yang memohon Shahir mendapatkan rawatan sepatutnya seandainya simptom yang diceritakannya itu berkait rapat dengan masalah Bell's Palsy.

Bell’s Palsy, penyakit membabitkan kerosakan pada satu saraf muka iaitu ‘facial nerve'.

Situasi itu berlaku apabila otot yang mengawal ekspresi wajah tidak berfungsi dengan normal akibat kecederaan atau gangguan saraf muka.

Menurut kajian, antara simptom Bell's Palsy termasuk muka senget sebelah terutama mata dan mulut tidak simetri (drooping face), tidak boleh menutup mata dengan rapat, otot muka berkerut tanpa kawalan, air liur meleleh disebabkan bibir yang tidak dapat ditutup rapat dan mata serta mulut terasa kering.

“Pesakit hilang upaya merasa di bahagian hadapan lidah (impairment of taste), sensitif terhadap bunyi kuat, pening kepala, pertuturan kurang jelas dan kepayahan makan serta minum.





Terdahulu, Shahir berkunjung ke sebuah hospital di Shah Alam untuk mendapatkan rawatan susulan demam berlarutan selama tiga hari.

Video yang dimuatnaik Shahir itu tular dan mengundang pelbagai persepsi ramai.

"Niat saya kongsikan gambar itu sebenarnya untuk memberitahu saya bukan demam semata-mata untuk keluar pukul 1.30 pagi mendapatkan rawatan.

"Kerana ada yang menyangka saya demam biasa. Cuma dalam sakit tak salah kita lemparkan senyuman," tambahnya.



Foto itu telah dipadamkan dari Instagram Shahir.