Penyanyi Nourul Depp menyifatkan tiada salahnya bagi satu-satu bangsa di negara ini untuk mengayakan pakaian tradisi kaum lain.

Sebaliknya, menurut Nourul hal itu sepatutnya menjadi satu kebanggaan memandangkan kita semua hidup dalam sebuah masyarakat majmuk.

“Soal sari, soal budaya kita kan rakyat Malaysia. Ada tiga bangsa, budaya. Tak salah nak pakai baju bangsa Cina ke India.

“Muhibbah, lagi-lagi bulan Merdeka ini kita kena sedar siapa dan apa itu Malaysia,” katanya menerusi satu entri di Instagram.

Dalam posting tersebut, Nourul turut memuat naik gambar dirinya dalam persalinan sari yang merupakan pakaian tradisional masyarakat India.

Dan kami pun nak letak lah jugak... soal sari, soal budaya... kita kn rakyat malaysia. Ada 3 bangsa. Tiga budaya. Tak salah aih nak pakai baju bangsa cina ka, india ka... Tak lupa yang di sabah dan sarawak. Ada banyak lagi budaya. (Thanks for reminding puan yang komen di bawah) (menaip masa pi groceries??) Teringin jugak nak pakai baju kadazan, dusun, bidayuh... bila nak pi lagi sabah dan sarawak pun tak tau Muhibbah... lagi lagi buln merdeka ni kita kena sedaq siapa malaysia dan apa malaysia. Nak berkelai jangan pakai baju bangsa aku atau mempermainkan budaya: pada kami takdak kena mengena Sebab sesama bangsa respect to each other, sebab tu pakai. Kat rumah kami ada semua baju budaya malaysia. Baju budaya vosgien laki kami ja takdak. Pakai ja apa pun. Asalkan jangan bogel dok melilau sana sini sudah ???? Kami suka sari! Dari kecik dah biasa pakai. Kami kan ada darah keturunan india. So tak salah kan kalau kita memakmurkan lagi asal usul kita kan... Baju sari ni dari india. My visit to india in year 2017.

A post shared by N O U R U L (@nouruldepp) on

Katanya lagi, pemakaian busana tradisional sesuatu bangsa sepatutnya tidak dijadikan sebagai satu isu.

“Nak berkelahi, jangan pakai baju bangsa atau mempermainkan budaya. Pada kami tak ada kena mengena sebab sesama bangsa hormat antara satu sama lain sebab tu pakai,” katanya.

Bahkan, kata Nourul sebagai rakyat Malaysia, dia juga mempunyai koleksi pakaian tradisional kaum lain.

“Di rumah kami ada semua baju budaya. Baju budaya Vosgien laki kami sahaja tak ada.

“Pakai sahaja apapun. Asalkan jangan bogel dok melilau sana sini.

“Kami suka sari. Dari kecil dah biasa pakai. Kami bukan ke ada darah keturunan India. Jadi, tak salahkan kami memakmurkan lagi asal usul kita,” katanya.

Terdahulu, pelakon Mira Filzah menerima kecaman netizen selepas didakwa menyalahgunakan pakaian tradisi perkahwinan masyarakat India.

Ia susulan perkongsian Mira menerusi beberapa keping foto dirinya menggayakan persalinan lehenga di Instagram baru-baru ini.

Ekoran dakwaan ‘cultural appropriation’ oleh sesetengah pihak, Mira kemudian tampil memohon maaf.

BACA: Dakwaan Eksploitasi Pakaian Masyarakat India Demi Untung, Mira Filzah Mohon Maaf!