Separuh akhir Akademi Qurra’ 2024 yang bersiaran secara langsung di TV AlHijrah Sabtu lalu menyaksikan penyingkiran dua peserta lelaki, Tilmiz Nabil dan Tilmiz Taufiq sekali gus melayakkan lima lagi peserta mara ke pentas akhir.

Peserta yang berjaya melangkah ke final ialah Tilmiz Luqman, Tilmiz Amnan, Tilmizah Sofea, Tilmizah Syahira, dan Tilmizah Sholihah



Saingan separuh akhir menyaksikan kesemua peserta melakukan dua tugasan iaitu bacaan Al-Quran dan uji taranum.

Menariknya, Anugerah Alunan Terindah diberikan kepada peserta Tilmiz Luqman sekali gus menyaksikan kejayaan kali keduanya bagi anugerah itu.

Menurut juri jemputan, Ustazah Rahmas Abdullah yang juga juara Tilawah Kebangsaan sebanyak tujuh kali berharap kesemua finalis tidak putus semangat dan terus mencari nada suara yang betul dalam bacaan ayat suci Al-Quran.

"Kesemua peserta memiliki suara yang baik, cuma tenaga pengajar perlu mengajar teknik yang betul mengikut nada suara peserta. Bagi saya, setiap peserta perlu mencari alternatif bagaimana untuk 'mencuit' nada tertinggi dalam jawab-buljawab.

"Pada peringkat separuh akhir ini saya belum mengenal pasti peserta yang mencapai tahap terbaik. Mungkin atas faktor keseluruhan masa dan tekanan di atas pentas. Lagipun proses seperti ini memakan masa yang panjang, tapi mereka diberi masa yang singkat untuk berlatih," katanya.

Tambah Rahmas, selain melagukan tarannum, bacaan juga perlu mempunyai kelunakan tanpa merosakkan tajwid dan sifat huruf.

"Pada peringkat akhir, setiap peserta perlu berpegang kepada tingkat suara dalam tarannum iaitu qoror, nawa, jawab dan jawab-buljawab.

"Selain itu, mereka juga perlu pandai mengolah lagu mengikut burdah-burdah yang ada dan mestilah ada kelunakan. Tajwid juga mesti sempurna dan sifat-sifat huruf dijaga serta dilontarkan dengan baik,"katanya.



Dalam pada itu, Tilmizah Syahira meluahkan rasa syukur apabila meraih markah tertinggi pada peringkat separuh akhir Akademi Qurra' 2024.

“Saya memang tidak sangka mendapat markah tertinggi kerana ketika latihan saya bukanlah yang terbaik. Apapun saya bersyukur dan anggap markah pada pentas separuh akhir ini sebagai motivasi untuk saya lakukan yang terbaik pada final,” katanya.

Menyentuh tentang tugasan untuk peringkat final peserta akan melalui ujian tilawah, tadabbur dan duet tarannum bersama selebriti undangan.

Selain itu, terdapat kejutan buat peminat program ini apabila pihak produksi bakal menjemput tiga qari dan qariah legenda untuk mengalunkan ayat suci al-Quran sebagai salah satu persembahan.

Dihoskan oleh Raqib Majid, Akademi Qurra 2024 turut menampilkan Mudarris Ammar Mukhlis, Mudarrisah Suhailah Zulkifly dan Mudarrisah Nadia Hashim yang bertindak selaku tenaga pengajar.

Program yang ditayangkan pada setiap Sabtu jam 9 malam itu menampilkan juri tetap Ustazah Sharifah Khasif Fadzillah Syed Mohd Badiuzzaman dan Ustaz Muhammad Qayyim Nizar Sarim serta dibantu oleh Ustazah Rahmas Abdullah selaku juri jemputan pada minggu separuh akhir lalu.