Timbul kekecohan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) apabila berlakunya gangguan sistem sejak Rabu lalu.

Masalah tersebut mengakibatkan kelewatan penerbangan biarpun sudah masuk hari kedua.

Difahamkan gangguan itu telah menjejaskan sistem utama lapangan terbang seperti sambungan WiFi, Sistem Paparan Maklumat Penerbangan (FIDS), kaunter daftar masuk dan Sistem Pengendalian Bagasi (BHS).

Rata-rata penumpang yang terkesan dengan masalah itu dilihat telah berkongsi pelbagai pengalaman mereka menerusi Twitter.

Kebanyakkan mereka memuat naik gambar situasi di KLIA serta maklumat penerbangan yang ditulis secara manual di papan putih.

"Kembali pada cara lama guna tulis tangan pada boarding pass dan bagasi. Kuatkan semangat pekerja KLIA, terima kasih kerana membantu dan memberi kami makanan," kata pengguna Twitter, Nurul Aisyah Ibrahim.

"KLIA system down. Semua bertukar manual. Wow" kata seorang lagi pengguna Twitter, Vermilliony.
Sementara itu, Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) dalam satu kenyataan berkata, pasukan mereka masih berusaha untuk menstabilkan sistem itu pada pukul 6 pagi ini.

"Penumpang dinasihati supaya berada di lapangan terbang sekurang-kurangnya empat jam sebelum waktu pesawat mereka berlepas," katanya.

"Empat bas tambahan, di samping perkhidmatan pengendalian daratan disediakansyarikat penerbangan untuk melancarkan pergerakan penumpang dengan membawa mereka ke tapak pesawat tanpa pintu dari terminal dan sebaliknya," katanya.

Difahamkan juga setakat 10 malam tadi, 68 kelewatan penerbangan telah dilaporkan.