Kejayaan beregu nombor satu negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik di Kejohanan Badminton Dunia menewaskan Indonesia meraih perhatian ramai termasuk bekas pemain badminton legenda negara, Tan Boon Heong.

Hos Astro Arena yang menghubungi Tan Boon Heong yang kini berada di Jepun melahirkan rasa bangga atas pencapaian Aaron dan Wooi Yik.

Apa yang melucukan Boon Heng yang sebelum ini tular dengan pesanan ‘jangan kanchiong’ dalam salah satu ulasan perlawanan badminton ‘menyampaikan’ pertanyaan dan hasrat rakyat Malaysia mengenai kemenangan julung kali ini.

"Tak ada public holiday (cuti umum) ke esok?" katanya sambil disambut dengan gelak ketawa.

Boon Heng kemudian meyakinkan hos dirinya benar benar ditanya mengenai cuti umum memandangkan Aaron, 25, dan Wooi Yik, 27, menjadi rakyat Malaysia pertama yang memenangi kejohanan dunia itu.

"Tapi kalau tak dapat public holiday, kita holiday sendirilah," katanya lagi sambil ketawa.

Media sosial juga dihujani dengan ucapan tahniah daripada penggemar sukan badminton yang semuanya terharu serta berbangga dengan pencapaian pasangan beregu lelaki yang memang menjadi kesayangan ramai ini.

"Tahniah Aaron & Wooi Yin on becoming the new World Champions!" tulis Datuk Pandelela Rinong di Twitter beliau.

"Sampai melutut Coach Rexy, this moment Ya Allah! Alhamdulillah. Aaron & Wooi Yik you both totally deserve this. My highest respect to both of you," tambah warganet penuh bangga.


"They never won any title, so this is their maiden title ever!" sahut pengguna lain.

"I legit cried a bit after they won. Finally, a Malaysian World Champion in badminton. So incredibly proud of them. They played amazingly!" tambah individu lain.

Terdahulu, mereka menewaskan pasangan veteran Indonesia, Mohd Ahsan, Hendra Setiawan pada final yang berlangsung di Gimnasium Metropolitan Tokyo, Jepun dengan 21-19 dan 21-14 dalam perlawanan yang berdurasi 40 minit.