Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), perkhidmatan kedai gunting rambut atau salun masih lagi tidak dibenarkan beroperasi.

Maka disebabkan itu jugalah pelbagai ragam dapat dilihat terutamanya dalam kalangan orang lelaki sendiri yang mungkin sudah rimas apabila rambut mereka mulai panjang dan tidak kemas.

Namun, pada masa ini jugalah, ramai antara kita juga yang cuba menjadi bidan terjun menunjukkan kemahiran mereka dengan memotong rambut ahli keluarga masing-masing.

Bagi penyanyi dan cef selebriti, Datuk Fazley Yaakob, dia turut berdepan dengan situasi sama apabila diminta untuk memotong rambut adiknya, pelakon Raf Yaakob.

"@rafyaakob beritahu saya semalam, 'Abang Long, esok Zal ada photoshoot, boleh ke Abang Long tolong potongkan rambut?'

"Saya cakap 'Abang Long ada mesin cukur janggut je, tapi tak apa, Saya yakin, saya boleh!"

"Jadi, inilah jadinya, abang long jadi barber bidan terjun demi adik tersayang," katanya menerusi satu posting yang dimuat naik di Instagram.

@rafyaakob beritahu saya semalam, “ Balong, esok zal ada photoshoot, boleh ke balong tolong potongkan rambut?” Saya cakap “Balong ada mesin cukur janggut je, tapi takpe, Im sure I can!” So inilah jadinya, abang long jadi #Barber bidan terjun demi adik tersayang . Ibu selalu pesan @rsd.umi adik beradik mesti sentiasa bersatu hati dan bantu membantu di dalam susah dan senang! Love you zal! Harap zal suka rambut zal tu! ?

A post shared by Dato' Fazley Yaakob (@fazleyyaakob) on


Dalam entri tersebut Fazley berkongsi video dirinya sedang menggunting rambut adiknya menggunakan mesin pencukur dan sikat sahaja.

"Ibu selalu pesan adik-beradik mesti sentiasa bersatu hati dan bantu membantu ketika susah dan senang! Love you Zal! Harap Zal suka rambut Zal tu!," katanya.

Sementara itu Raf menerusi Instagramnya turut berkongsi hasil rambut baharu sentuhan daripada abangnya itu.

"Akhirnya tengok siapa jadi pendandan rambut Raf. Ya Allah, semua benda pun @fazleyyaakob boleh buat. Not bad kan rambut saya @fazleyyaakob potong dan gayakan? Terima kasih long, Love you!," katanya.

Besok ada photoshoot, tak sempat nak potong rambut. Last2 tengok siapa jadi hairstylist Raf. Ya Allah, SEMUA benda pun @fazleyyaakob bole buat ??‍♂️ Not bad kan my hair @fazleyyaakob potong dan style kan? ? Thank you long, love you!

A post shared by Raden Ahmad Faizal Bin Yaakob (@rafyaakob) on




Di ruangan komen, rata-rata memuji Fazley yang dikatakan sebagai seorang yang cukup berkebolehan dalam banyak perkara.

"Untung ada adik-beradik yang berbakat.

"Wow, serba boleh!, tulis sebahagian netizen.

Dalam pada itu, saksikan program yang menampilkan Fazley Yaakob di Astro pada telefon pintar anda melalui aplikasi Astro GO. Muat turun aplikasi Astro GO di Google Play dan Apple Store sekarang.

Apapun, pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan 'sanitizer', kurangkan aktiviti di luar rumah serta lakukan semua perkara yang boleh mencegah COVID-19!