Pelakon Adinia Wirasti menjelaskan, drama Mendua yang diadaptasi daripada judul popular Doctor Foster mempunyai kelainan yang tersendiri.

Sungguhpun jalan cerita dan plotnya serupa, namun, masih ada akar dan unsur-unsur budaya Indonesia diterapkan dalam siri berkenaan.

“Apa yang membezakan siri ini dengan siri asal adalah budaya atau pelajaran yang dia (watak Doktor Sekar) dapat daripada orang tuanya.

“Sebab watak yang asal orang Inggeris, satu lagi Korea (The World of the Married) dan satu lagi orang Indonesia. Masing-masing punya cara mendewasa yang berbeza-beza,” katanya kepada Gempak.

Adinia ditemui pada acara Disney Content Showcase yang diadakan di Marina Bay Sands, Singapura baru-baru ini.

Dalam pada itu, Adini berkata, ada budaya Indonesia yang cukup kuat dalam mempengaruhi pembentukan watak Doktor Sekar dalam siri ini.

“Setiap watak berada di kota atau bandar yang berbeza dan tentulah cara up-bringingnya berbeza. Justeru, Mendua memang fokusnya mereka yang tinggal di Indonesia, khususnya Jakarta.

Mendua mengisahkan tentang perjalanan Sekar, seorang wanita yang hidup bahagia dalam perkahwinannya selama 15 tahun. Begitupun, kehidupan harmoni Sekar terganggu dek urusan perselingkuhan suaminya.

Berawal daripada kecurigaan semata, rasa itu kemudian mendorong Sekar menuju kisah yang tidak terduga.

Selain Adinia Wirasti, Mendua turut dibintangi oleh Chicco Jerikho, dan Tatjana Saphira, Mendua sudah boleh mula distrim di Disney+ Hotstar bermula 17 Desember 2022.

Undi bintang digital dan content kegemaran Top 5 anda di Gempak Most Wanted Awards 2022 di sini.