Setelah lapan episod bersiaran, Pencarian Hero Dewi Remaja 2023 menobatkan Aiman Amer sebagai Hero Remaja 2023 dan Nurel Bahrin pula sebagai Dewi Remaja 2023.

Kemenangan Aiman dan Nurel itu sekaligus mengetepikan saingan 10 peserta lain yang turut berentap di pentas akhir Hero Dewi Remaja 2023 yang diadakan di CIDB Convention Centre, Kuala Lumpur semalam.



Aiman dan Nurel masing-masing membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM10,000 beserta sebuah trofi.

Tracie Sinidol, selaku Dewi Remaja 2022 telah memahkotakan dan menyarungkan selempang juara kepada Nurel sebagai simbolik kemenangan manakala Mierul Aiman Hero Remaja 2021 menyarungkan mafla kepada Aiman Juara Hero Remaja 2023.

Sementara itu, Naib Juara Hero Remaja 2023 telah dirangkul oleh Fitri Farok dan Naib Juara Dewi Remaja 2023 pula disandang oleh si cantik Arabella dengan mengekalkan prestasi yang cukup baik sepanjang tempoh pertandingan.

Para peserta telah dinilai secara adil oleh barisan juri yang cukup berpengalaman seperti Scha Alyahya (Juara Dewi Remaja 2005/2006), Datuk Aznil Nawawi dan Datuk Yusry Abdul Halim.

Ketua Pegawai Eksekutif Nu Ideaktiv, Syamil Fahim berkata, menerusi Pencarian Hero Dewi Remaja 2023, Nu Ideaktiv cuba menyediakan platform yang lebih luas dan eksklusif untuk golongan muda menzahirkan kreativiti mereka, tanpa mengira latar belakang atau pengalaman seni terdahulu.

“Pencarian ini bukan sahaja mengiktiraf bakat yang cemerlang tetapi juga sebagai batu loncatan untuk mereka meneroka potensi maksimum mereka dalam seni, membina keyakinan diri, dan menjadi duta yang memberi inspirasi kepada generasi akan datang.

"Saya yakin setiap peserta telah memberikan yang terbaik dalam persembahan mereka. Dengan melibatkan diri dalam Pencarian Hero Dewi Remaja, mereka bukan sahaja mengambil bahagian dalam pertandingan itu, malah turut menjadi sebahagian daripada perjalanan yang membentuk identiti seni negara ini.

Saya berharap melalui kejayaan mereka, kita dapat melihat pertumbuhan dan perkembangan industri seni tempatan yang semakin berkembang dan berinovasi,” katanya.

Sementara itu, Pengurus Saluran Astro Ria, Idlan Zahari pula amat berbangga dengan komitmen yang ditunjukkan oleh semua peserta Hero dan Dewi termasuk barisan juri dan panel jemputan yang terlibat sama dalam menjayakan Hero Dewi Remaja 2023.

“Di kesempatan ini, pihak Astro ingin mengucapkan tahniah kepada Juara Hero dan Dewi Remaja 2023 atas kejayaan yang diperolehi. Kami berharap apa yang mereka pelajari daripada rancangan ini dapat diterapkan dalam apa jua bidang yang diceburi kelak.

“Pihak Astro juga telah merangka beberapa pelan dan inisiatif, bukan sahaja tertumpu pada juara, malah untuk kesemua 16 peserta agar dapat diketengahkan dan menempa nama dalam industri tempatan selepas rancangan ini.



“Setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih juga diucapkan kepada pihak Yaya Nadia Empire yang hadir selaku penaja untuk program Hero Dewi Remaja 2023 serta para peminat dan penonton yang memberi sokongan kepada peserta-peserta Hero Dewi Remaja 2023 sepanjang penerbitan program ini," tambah Idlan.

Pencarian Dewi Remaja yang memasuki edisi ke-13 ini telah dianjurkan oleh syarikat media, Nu Ideaktiv dengan kerjasama Astro dan menampilkan Scha Alyahya selaku hos Mentor sepanjang lapan episod. Turut membuat persembahan pada malam kemuncak adalah barisan artis popular seperti Aisha Retno dan Nadeera Zaini.