Juara Gegar Vaganza musim keempat, Aishah mencadangkan agar diberikan peruntukan kepada syarikat pengeluar baju sukan untuk menghasilkan pakaian yang menjaga aurat (aurat friendly) atlet.

BACA: Toksiknya! Orang Sibuk Sokong Atlet, Masih Ada Duk Kalut Kritik Outfit Seksi

Jelas Aishah sudah sampai masanya untuk orang ramai bersuara dan menghormati pakaian atlet yang bertanding mewakili negara.

"I rasakan sudah sampai masanya perkara sebegini yang kita harus perjuangkan. Berikan bajet untuk syarikat-syarikat pengeluar baju sukan untuk mereka mengeluarkan pakaian aurat friendly bagi atlet muslim bukan saja wanita tetapi lelaki.

"Ini bukan kolot ok, I baru baca article mengenai team gimnastik Jerman yang memakai pakaian yang menutup bahagian-bahagian yang perlu.

"Kenapa? Bukan kerana tiba-tiba dah peluk Islam, tapi kerana mereka tidak mahu acara sukan mereka dikaitkan dengan sexual connotation yang negatif," ujarnya.



Tambah Aishah, inisiatif itu antara lainnya sebagai pilihan buat atlet sekali gus memberikan galakan kepada remaja perempuan misalnya untuk lebih bergiat aktif dalam acara sukan.

"Habis kita yang muslim ni tak nak ke usaha sikit ke arah tu? Sekurang-kurangnya sebagai 'option' atau pilihan pada atlet itu sendiri.

"Ada kemungkinan ke, yang lebih ramai remaja perempuan muslim kita akan bergiat dalam acara gini sekiranya ada pilihan pakaian begini.

"Kalau I ada anak perempuan sekali nak masuk acara-acara gini, entahlah, mungkin I akan suggest dia masuk acara lain," tambahnya.

Kata pelantu lagu Janji Manismu itu lagi, cadangan tersebut hanya pandangannya sebagai penonton setia acara sukan yang adakalanya cakna dengan cara atlet berpakaian terutamanya atlet muslim.

"Bukanlah nak tunjuk alim bagai, cuma pemerhatian dan cadangan. Mana tau kerana faktor ini lebih ramai atlet muslim wanita yang beraksi," jelasnya.