,
Berita

Akibat Makan Buah Strawberi, Kanak-Kanak 8 Tahun Maut Kerana Alahan

Muhammad Firdaus
18/03/2024
11:55 MYT
Siapa sangka bahawa buah strawberi yang terkenal dengan rasa masam manis boleh menjadi punca kepada pemergian seorang kanak-kanak berusia lapan tahun.
Begitulah insiden yang berlaku di Kentucky, Amerika Syarikat (AS) apabila seorang budak lelaki difahamkan mengalami masalah sukar bernafas dan tidak dapat bergerak apabila dikejutkan daripada tidur selepas memakan beberapa biji buah strawberi yang dijual di sebuah sekolah untuk kutipan dana.

BERITA TRENDING: “Apa Dosa Bayi Tu?” Netizen Speechless Bila Bayi Baru Lahir ‘Dibuang’ Dari Aras Tinggi Sebuah Kondominium

Menurut sumber, Jabatan Polis Madisonville memberitahu bahawa pihak mereka menerima panggilan ke sebuah rumah berkaitan kejadian itu sekitar pukul 6.30 pagi (waktu tempatan) pada Jumaat.
Hasil bedah siasat Jabatan Kesihatan Hopkins melaporkan kejadian tragis itu berlaku disebabkan oleh tindak balas alahan.
Selepas kematian kanak-kanak itu, Pengarah Kesihatan Awam, Denise Beach menguar-uarkan supaya orang ramai tidak memakan sebarang buah yang dijual daripada kutipan dana sekolah terbabit.
“Jabatan Kesihatan Daerah Hopkins mengeluarkan amaran menasihatkan orang ramai supaya tidak memakan sebarang strawberi yang dibeli dari pengumpulan dana Sekolah Tinggi Madisonville North Hopkins dan Sekolah Tinggi Hopkins County Central.
“Buat masa ini, Jabatan Kesihatan sedang mengambil sampel strawberi ke makmal untuk diuji,” katanya.
Susulan tragedi tersebut, jabatan kesihatan meminta agar semua baki strawberi daripada kutipan derma berkenaan dilupuskan sementara siasatan dijalankan.
Sumber: USATODAY/AGENSI
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Tiada Lagi Sengketa, Sajat Syukur Dah Berbaik Dengan Mustika - “Sekarang Adik Saya Buat..”

gempak
06/09/2024
12:55 MYT
Usahawan kontroversi, Sajat meluahkan rasa syukur apabila dia dan adik, Mustika sudah kembali berbaik.
Sukan

Atlet Olimpik Maut Dibakar Bekas Kekasih Sewaktu Pulang Dari Gereja

gempak
05/09/2024
20:55 MYT
Atlet marathon yang baru menyertai temasya Olimpik Paris 2024 dilaporkan meninggal dunia selepas mengalami kecederaan dan lecur parah akibat dibakar bekas kekasihnya.
Viral

Apa Hukum Lelaki Pakai Bearing Pada Kemaluan? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus!

gempak
05/09/2024
11:20 MYT
Pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus tampil menjelaskan mengenai hukum lelaki memasang implan atau ‘bearing’ yang diperbuat daripada besi pada bahagian kemaluan.
Gaya Hidup

Jojo Ghazali Segak Berbaju Melayu Di Amerika Syarikat, Ready Masuk Gelanggang Esok!

gempak
05/09/2024
10:21 MYT
Peninju Muay Thai popular tempatan, Johan Ghazali mencuri tumpuan apabila menggayakan sepersalinan baju Melayu pada sesi temubual sebelum acara ONE 168 yang dijadualkan berlangsung esok.
Hiburan

Kongsi Video Kereta Baru Sempena Hari Jadi, Ada Pula Netizen Tuduh As'ad Motawh Menunjuk - "Perlu Ke Photoshoot"

gempak
05/09/2024
09:55 MYT
Penyanyi dan pempengaruh media sosial, As’ad Motawh sekali lagi menarik perhatian ramai susulan perkongsiannya di Instagram sempena ulang tahun kelahirannya, baru-baru ini.