Jurusolek selebriti terkenal Datuk Seri Alha Alfa mengakui berasa sedikit rimas apabila ada dalam kalangan peminat dan pengikut media sosialnya bertanyakan soal berkaitan hubungannya dengan pelakon Zara Zya.

Jelas Alha, 34, lebih menghiburkan apabila ada yang mengajukan pertanyaan untuk melanjutkan ke fasa hubungan lebih serius dengan dramatis berkenaan.

"Bila orang kaitkan tu, tak rasa kekok sangat tapi rasa sedikit rimas apabila ramai orang di Instagram tanya, bila saya nak meminang dia? Zara ada di mana?

"Kalau saya keluar melakukan kerja amal menghulurkan bantuan, ada yang tanya kenapa tak bawa Zara?

"Kami kadang-kadang gelak bersama bila isu ini dibangkitkan kerana kami memang kawan rapat," katanya kepada Gempak.

Alha yang ditemui pada majlis penganugerahan perlantikan profesor adjung dan memorandum persefahaman (MOU) antara Universiti Mahsa dan Alha Alfa Rich Legacy di Bandar Saujana Putra, Selangor baru-baru ini.

Dalam pada itu, tegas Alha hubungannya dengan Zara sudah terjalin sejak sekian lama hanya atas dasar persahabatan.

Malah, Alha bingung apabila dia kerap digosipkan dengan Zara sejak akhir-akhir ini.

"Saya dengan Zara dah lama kawan, semenjak dia dikenali dengan drama Love You Mr Arrogant.

"Semenjak itu, saya dah mula menyolek wajah Zara. Sehingga sekarang, kami berkawan baik. Tiba-tiba orang macam baru tahu pula yang kami berkawan," tambahnya.



Sementara itu, mengulas mengenai kerjasama antara Alha Alfa Rich Legacy dan Universiti Mahsa, kata Alha kedua-dua pihak punyai perancangan untuk mewujudkan sebuah program diploma dalam bidang seni solekan dan kecantikan tidak lama lagi.

Ia bagi membantu jurusolek di Malaysia yang selama ini tercari-cari pengiktirafan akademik di peringkat universiti.

Kerjasama itu bukan melibatkan soal pendidikan semata-mata, tetapi turut membabitkan soal perkongsian kepakaran, pengalaman dan idea, di mana ia akan digunakan dalam urusan penyelidikan pembangunan produk, integrasi pelbagai bidang yang mempunyai manfaat besar kepada industri kecantikan dan kesihatan di Malaysia.