,
Berita

Alif Teega, Aisyah Hijanah Tak Mengaku Salah Guna Dana Awam Lebih RM1.5 Juta

Ernalisa
23/09/2024
03:22 MYT
Pempengaruh Alif Teega Dan Isteri Aisyah Hijanah mengaku tidak bersalah atas kesalahan salah guna dana awam membabitkan nilai lebih RM1.5 juta.
Pasangan suami isteri itu juga mohon dibicarakan atas 10 pertuduhan yang dibacakan ke atas mereka di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada Isnin pagi.
Pasangan kontroversi itu yang didakwa atas salah laku dana awam itu juga dilihat mengangguk-anggukkan kepala ketika perbicaraan dibacakan di hadapan Hakim Tuan Awang Kerisnada Awang Mahmud.
Antara pertuduhan salah guna dana awam untuk tujuan infaq kurma, infaq al-Quran, infaq pek makanan bagi fakir miskin, bantuan mangsa banjir selain sedekah pakaian raya untuk anak yatim.
Mengikut kertas pertuduhan sabit kesalahan, bagi setiap pertuduhan, pasangan itu boleh dihukum di bawah Seksyen 403 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara antara enam bulan hingga lima tahun dan sebatan serta denda.
Susulan itu, pihak pendakwaan dan tertuduh bersetuju untuk ikat jamin sebanyak RM25,000 dengan syarat.
Hakim menetapkan syarat supaya tertuduh menyerahkan pasport selain melaporkan diri di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada setiap bulan sehingga selesai selain tidak boleh berhubung dengan mana-mana saksi.

BERITA TRENDING: Berdepan 10 Pertuduhan, Alif Teega & Aisyah Hijanah Tak Mengaku Salah Guna Dana Awam

BERITA TRENDING: Hidup ‘Papa Kedana’, Lelaki Dengan Pendapatan RM13 Sehari Miliki Dua Isteri

Kes tersebut akan dibicarakan pada 27 November 2024.
Sebelum ini, SPRM melaporkan Alif dan Aisyah bakal didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam, atas kesalahan salah guna dana awam pada Isnin.
Sebelum ini, dilaporkan Alif Teega didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas dua pertuduhan menyalahguna dana awam lebih RM63,000 menerusi dua program infaq, April dan Jun lalu.
Bagaimanapun, Alif atau nama sebenarnya Mohd Hazalif Mohd Hazani, 30, mengaku tidak bersalah sebaik pertuduhan dikemukakan di hadapan Hakim Azura Alwi.
Pada Julai lalu, Alif dan isterinya yang juga pempengaruh popular direman selama empat hari di Mahkamah Majistret Putrajaya berhubung kesalahan salah guna kuasa untuk mendapatkan suapan.

BERITA TRENDING: Bius Sampai Pengsan, Lelaki Rekrut 50 Lelaki Untuk R*gol Isteri

BERITA TRENDING: Terpaksa Pajak Telefon Bimbit RM80 Untuk Beli Makanan

Turut direman adalah dua lagi lelaki yang disyaki terbabit dalam kes berkenaan.
Perintah reman itu dibuat selepas membenarkan permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menahannya.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Berdepan 10 Pertuduhan, Alif Teega & Aisyah Hijanah Tak Mengaku Salah Guna Dana Awam

gempak
23/09/2024
02:51 MYT
Pempengaruh Alif Teega dan isteri, Aisyah Hijanah mengaku tidak bersalah atas dakwaan salah guna dana awam.
Viral

Menangis Terduduk Di Tangga Bas Sekolah, Cik Bibah Panjat Syukur Doa Termakbul - "Mak Dah Tak Kuat..."

gempak
18/09/2024
10:25 MYT
Doa ibu tiada hijabnya, itu yang dapat diringkaskan menerusi kisah yang viral melibatkan 'Abang Bas' dan ibunya yang dapat kembali memeluk anak lelakinya selepas dibebaskan dengan wang jaminan RM40,000.
Viral

Peminat Jadi Tak Keruan Jumpa IShowSpeed, Restoran Uncle Roger Terpaksa Tutup - “Saya Sebenarnya Tak Faham Kenapa…”

gempak
18/09/2024
08:25 MYT
Kehadiran YouTuber terkenal, IShowSpeed di restoran Uncle Roger di Pavilion Bukit Bintang, Kuala Lumpur sememangnya menarik peminatnya untuk turut menyerbu lokasi tersebut.
Hiburan

"Saya Pun Dah Tua, Tak Tahu Sampai Bila Akan Hidup" - To'ki Tak Kisah Tak Terima Bayaran Ajar Orang Menyanyi

gempak
15/09/2024
03:55 MYT
Penyanyi To'ki mengakui dia pernah tidak menerima sebarang bayaran ketika memberi latihan nyanyian kepada individu yang ingin menuntut ilmu dengannya.
Hiburan

Menyesal Tak Jaga Kebajikan Ibu, Pelawak Pak Ya Habiskan Satu Juzuk Al-Quran Setiap Minggu

gempak
10/09/2024
22:02 MYT
"Saya rasa menyesal sebab masa emak saya ada, saya tak bagi bantuan sebaiknya," itu luahan pelakon dan pelawak Ilya Buang atau lebih dikenali sebagai Pak Ya menerusi sesi podcast Your Career & Education Platform baru-baru ini.