Penyanyi dan usahawan, Mila Jirin akui bimbang memikirkan industri perkahwinan yang juga merupakan salah satu perniagaan terbesar yang diusahakan selama ini.

Menurut Mila, perniagaannya itu terjejas teruk selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan dan lebih bimbang lagi apabila industri itu dikhabarkan tidak dapat diteruskan meskipun selepas PKP.

“Saya mewakili ratusan ‘Wedding Industry Business Player’ sangat risau apakah nasib yang bakal diterima kepada Industri Perkahwinan. Sudah terdengar, desas desus pekerja dan perniagaan di dalam industri perkahwinan terpaksa dihentikan dek kerana tiada pendapatan dan tiada jawapan bila dapat beroperasi semula.

“Syarikat tiada pendapatan, tetapi kos tetap sama. Syukur alhamdulillah, subsidi upah dari kerajaan sangat membantu tetapi selepas Jun 2020, bagaimanakah? sekiranya industri perkahwinan masih tidak boleh beroperasi?

“Allah maha mengetahui betapa kusut fikiran berfikir tetang sesuatu yang tiada jawapan,” tulisnya.

Mila yang juga juara Akademi Fantasia 5 (AF5) itu berkongsi perkara tersebut di akaun Instagram miliknya.

Justeru, Mila berharap agar pihak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) atau Kementerian Pertahanan (Mindef) serta pihak berwajib membincangkan isu tersebut

“Sangat tinggi harapan kami agar pihak MITI atau Mindef atau mana mana pihak yang berwajib membincangkan juga SOP untuk industri perkahwinan,” katanya lagi

Mila kini merupakan usahawan berjaya dengan memiliki perniagaan pakej perkahwinan Bizmilla Catering

Saya mewakili ratusan "Wedding Industry Business Player" sangat RISAU apakah NASIB yang bakal diterima kepada Industri Perkahwinan. Sudah terdengar, desas desus pekerja dan perniagaan didalam industri perkahwinan terpaksa dihentikan dek kerana tiada pendapatan dan tiada jawapan BILA DAPAT BEROPERASI SEMULA. - Syarikat tiada PENDAPATAN, Tetapi KOS tetap sama. Syukur Alhamdulillah, SUBSIDI UPAH dari kerajaan sangat membantu tetapi selepas JUN 2020, bagaimanakah?? sekiranya industri perkahwinan masih tidak boleh beroperasi? - Syarikat tiada PENDAPATAN, tetapi KOS tetap sama. RENTAL tetap dikenakan (tidak semua landlord bersetuju untuk beri discount). Syukur Alhamdulillah unit unit permis yang dibeli (under bank loan) dapat MORATORIUM tetapi selepas SEPTEMBER 2020 bagaimanakah?? Sekiranya industri perkahwinan masih tidak boleh beroperasi? - Allah maha mengetahui betapa kusut fikiran berfikir tetang sesuatu yang tiada jawapan. - Sesungguhnya kami "Wedding Industry Business Player" sangat YAKIN dan MENGHORMATI usaha kerajaan dibawah payungan Tan Sri @muhyiddinyassin_official dan KKM dalam membendung wabak #Covid19 dan setiap SOP yang diarahkan untuk digunapakai. - Sangat tinggi harapan kami agar pihak MITI atau Mindef atau mana mana pihak yang berwajib membincangkan juga SOP untuk industri perkahwinan. Surat yang mewakili ratusan pengusaha didalam industri perkahwinan sudah diemailkan kepada YB Dato Sri @azmin_ali dan juga YB Dato Sri @ismailsabri60. Moga Allah izinkan surat tersebut dibaca dan diketengahkan untuk perbincangan lanjut. - Insya Allah, selebihnya kami berserah dan REDHA dengan ketentuan Allah yang maha kuasa.

A post shared by B I Z M I L L A (@mila_jirin) on