Kanak-kanak yang sedang membesar memang akan suka 'bereksperimen' dengan barang-barang yang ada di sekelilingnya.

Lebih-lebih lagi apabila kanak-kanak ini mula diberikan pen atau pensil, maka bermulalah episod fasa mereka menunjukkan 'kreativiti' masing-masing.

Justeru, tidak hairanlah, mereka yang mempunyai anak kecil di rumah sering berdepan dengan masalah dinding dipenuhi dengan hasil contengan si cilik.

Begitu juga fasa yang sedang dilalui balu arwah pelawak Abam Bochey, Norhidayah Mohd. Ali apabila anaknya, Syed Uthman Hamzah Al-Juffrey kini sudah mula aktif menconteng.

Menerusi satu hantaran di Instagram, Hidayah berkongsi perkembangan anak tunggalnya itu yang kini mula menunjukkan sisi 'kreatif'.

Mana tidaknya, jika kebanyakan kanak-kanak menjadikan dinding sebagai 'medan', Hamzah memilih lantai jubin untuk dijadikan tempat menconteng.

"Orang bagi papan putih, dia nak main conteng situ, adui budak ni. Ini kerja dia semua ini, conteng-conteng kat sini, habislah.

"Orang bagi ini, nak conteng di situ juga. Habislah nanti atuk yang kena kemas ni, adui adik," ngomel Hidayah.

Dalam video berdurasi hampir dua minit itu, Hidayah turut menunjukkan keadaan lantai rumahnya yang habis dipenuhi dengan dakwat pen jenis marker berwarna hitam.

A post shared by ??Syed Uthman Hamzah?? (@abam_bocik)


Begitupun, rata-rata netizen memuji gelagat Hamzah yang disifatkan cukup bijak.

"Pandainya Hamzah, dia tak tulis atas karpet. Atas lantai tu senang padam ye sayang," komen salah seorang pengikut.

"Moga menjadi anak bijak ibu ayah. Budak bijak, tak ada pun dia conteng pada kaki, tangan atau karpet," tulis warganet lain.

Hidayah mendirikan rumah tangga dengan Abam pada 8 Disember 2017 sebelum pelawak tersebut meninggal dunia pada Februari 2020 akibat demam panas.