Anak tunggal bintang legenda, Elvis Presley, Lisa Marie Presley, 54, meninggal dunia akibat mengalami serangan jantung.

Berita itu dimaklumkan sendiri oleh ibu penyanyi itu, Priscilla Presley.

"Dengan dukacitanya saya memaklumkan anak perempuan saya telah meninggal dunia," katanya dalam satu kenyataan kepada media antarabangsa.

Terdahulu paramedik Los Angeles County dikejarkan ke sebuah kediaman di Calabasas sekitar pukul 10.37 pagi waktu tempatan selepas mendapat laporan seorang wanita diserang sakit jantung.

Paramedik yang tiba enam minit kemudian melakukan bantuan CPR dan berusaha menyelamatkan Lisa Marie sebelum dia dikejarkan ke hospital.

Ironi, mantan isteri mendiang Michael Jackson itu, 54, baru dilihat hadir ke anugerah Golden Globe yang berlangsung Selasa lalu untuk meraikan kemenangan Austin Butler yang memainkan karakter mendiang bapanya, Elvis.

Beberapa hari sebelumnya, dia dilihat berada di Memphis, Tennessee, tepatnya di Graceland — kediaman mewah yang pernah diduduki Elvis untuk merayakan ulang tahun mendiang pada 8 Januari 2022.

Sebelumnya, Lisa Marie sempat menuliskan kedukaan yang disiarkan di majalah People selepas anak lelakinya, Benjamin Keough ditemui mati bunuh diri pada 2020.

“Saya telah berdepan dengan soal kematian dan kehilangan sejak usia 9 tahun. Saya punya lebih banyak pengalaman dari sesiapapun untuk dikongsi dan melaluinya sepanjang hidup saya,” tulisnya pada Ogos.

Lisa Marie juga merupakan ibu kepada pelakon Riley Keough dan sepasang kembar perempuan.