Titi DJ dikenali sebagai seorang pesohor dalam bidang seni di Indonesia. Namun ternyata, gelaran tersebut hanya mahu digunapakai penyanyi tersebut sewaktu berkarya di atas pentas.

Di sebalik popularitinya, Titi DJ mempunyai sikap yang sangat sederhana dan tidak mudah lupa diri.

Salah satu sikap baik dan sederhana yang dimiliki Titi DJ terserlah apabila baru baru ini beliau sanggup merias wajah pembantu yang telah berkhidmat dengannya selama 36 tahun.

Beliau malah sanggup bangun seawal pukul 4 pagi demi merias wajah pembantu yang dipanggil Mersyong.

Lebih mengharukan, daripada penjelasannya yang dibuat di akaun Instagram pada hujung minggu lalu, 'pengorbanan' tersebut dilakukan kerana pembantu yang telah bekerja dengannya sejak muda sehingga berkahwin ini akan menerima menantu.

“Ini adalah Mersyong. Saya semalam jadi MUA-nya dia. Sayang fotonya agak blur. Dan yang berikut ini adalah cerita saya pada hari sebelumnya,” tulis Titi DJ di Instagramnya.

Pelantu lagu Bahasa Kalbu itu kemudian melanjutkan: "Tadi saya bangun pukul 4 pagi untuk merias pembantu yang telah bekerja dengan saya selama 36 tahun.

"Namanya Marsini, panggilan sayangnya: Mersyong. Mersyong jadi pekerja saya sejak dia remaja sampai sudah punya suami.

“Nah kenapa saya sendiri yang mendandani Mersyong? Karena ini saya anggap sebagai salah satu bentuk terima kasih atas kesetiaan dia selama ini."



Cerita Titi DJ, Mersyong dan suaminya, Slamet kini punya tiga anak. Kali pertama mendengar khabar Mersyong akan menikahkan puterinya, Titi DJ gembira dan terus berjanji akan menjadi penata rias Mersyong pada hari bahagia puterinya.

Tak hanya itu, artis berusia 55 tahun ini juga menyewa MUA terkenal, Yazid. Yazid adalah juru solek yang digunakan para artis papan atas Indonesia termasuk Ruth Sahanaya dan Denada.

Bagi Titi DJ juga, Mersyong dan Slamet bukan pembantu atau pekerja. Pasangan ini dan ketiga anak mereka dianggap sebagai keluarga. Kebahagiaan Mersyong adalah kebahagiaan dirinya.

"Dia dan Slamet sudah seperti keluarga saya sendiri, begitu juga anak anaknya. Yuli seumur dengan Daffa (anak Titi DJ). Jadi dulu Mersyong dan saya hamil serentak. Lucu yaaa!," jelas ibu empat anak ini lagi.

Terakhirnya, Titi DJ mengatakan Yuli adalah rakan sepermainan anaknya sewaktu mereka masih kecil. Lantaran itu dapat merias Mersyong kata Titi DJ sangat bermakna buat dirinya.

Instagram: @ti2dj