Jenama telefon pintar terlaris di dunia, HUAWEI kembali dengan peranti berteknologi tinggi terbaharu iaitu Siri HUAWEI Mate50 yang berada di pasaran selama lebih daripada sebulan.

Paling menakjubkan, Siri HUAWEI Mate50 mendapat sambutan dan permintaan tinggi daripada pengguna terutamanya untuk peranti edisi kaca Kunlun – kulit vegan oren yang kehabisan stok semasa hari pertama jualan!


Menurut HUAWEI memang terdapat banyak permintaan daripada para pelanggan supaya HUAWEI membawa masuk varian lain versi kaca Kunlun.

Jadi disebabkan itu, HUAWEI telah membawa masuk varian baharu untuk edisi kaca Kunlun – carbon black dan silver berdasarkan permintaan pengguna tempatan untuk kaca Kunlun dalam pilihan warna lain.

Apa Itu Kaca Kunlun?


Pasti ramai ingin tahu, apakah ciri-ciri kaca Kunlun yang begitu hebat sehingga dijadikan sebahagian daripada produk peranti terhebat keluaran HUAWEI.

Kalau nak tahu, majoriti kaca Kunlun merupakan panel kaca yang digunakan dalam industri, dikeraskan secara kimia pada permukaan kaca yang hanya dapat menahan sebahagian daripada kesan daya luar.

Lapisan pengukuhan panel kaca standard pada masa ini berukuran kira-kira 150 um tebal dan hanya lapisan pengukuhan yang lebih besar boleh menguatkannya lagi.

Jadi jurutera HUAWEI mengambil inspirasi daripada ciri-ciri pembinaan konkrit bertetulang kerana menambah lapisan tambahan bukan pilihan terbaik.

Selepas menambah lapisan pengukuhan, ia boleh diibaratkan seperti dinding yang mampu menanggung beban bangunan konvensional yang dapat mengekalkan struktur stabil walaupun permukaannya rosak.

HUAWEI menggunakan kaedah yang canggih untuk meningkatkan rintangan kaca dengan menyuntik sejumlah besar nanohablur bagi mencipta sokongan yang tebal.

Sebahagian besar dinding luar rangka dibina dengan seramik kaca tradisional memandangkan telefon mudah alih memerlukan panel kaca dengan transmisi cahaya ultra-tinggi.

Untuk mencipta skrin telefon pintar yang optimum, HUAWEI kemudiannya membuat keputusan untuk bekerjasama dengan pemain industri yang pakar dalam kaca.

Selepas 4 tahun penyelidikan, syarikat itu kemudiannya membuat satu kejayaan dalam pembuatan kaca asas dengan menambah oksida logam tertentu seperti nanokristal, menggunakan pertumbuhan nanohablur bersuhu tinggi 24 jam, pemprosesan bahan matriks mikro-habluran 108 langkah teknologi peleburan platinum bersuhu 1,600 darjah Celsius.

Hasilnya, jurutera HUAWEI telah mencipta penyelesaian yang boleh diimplementasikan ke dalam industri dengan ketidakupayaan seramik kaca untuk memadankan kekuatan dan optik mereka.

Sepuluh kuadrilion tahap nanokristal digunakan dalam salutan Kaca Kunlun untuk meningkatkan keliatan kaca dengan ketara.

Prosedur pengukuhan menjamin bahawa kristal itu cukup kecil dalam binaan padat bersaiz besar dan ketumpatan tinggi.

Di samping itu, ia mesti digabungkan dengan kaca untuk mengelakkan cahaya daripada membias, yang akan menjejaskan keupayaan peranti untuk menghantar cahaya. Rintangan jatuh telefon meningkat 10 kali ganda oleh kaca Kunlun.

Telefon pintar pertama yang pernah menerima pensijilan lima bintang SGS Switzerland untuk perlindungan titisan kaca ialah HUAWEI Mate 50 Pro dengan Kunlun Glass.

HUAWEI Sentiasa Mengikuti Inovasi & Teknologi Terkini


HUAWEI memperkenalkan apertur ultra pertama di dunia di mana ia mempunyai Apertur Fizikal Boleh Laras sebanyak 10 saiz yang membolehkan pengguna mengambil fotografi peringkat seterusnya.

HUAWEI juga telah memperkenalkan Jenama Imej XMAGE yang akan mendorong fotografi ke peringkat seterusnya ini termasuklah pelarasan warna, penambahbaikan perkakasan dan Algoritma AI.


Inovasi terkini lain seperti mod kecemasan di mana pengguna boleh mempunyai 12 minit masa bercakap atau lebih daripada 2 jam masa siap sedia walaupun pada hayat bateri 1% juga diperkenalkan.

Terdapat juga soalan dan pertanyaan sama ada jika aplikasi Google boleh digunakan pada peranti HUAWEI, pengguna telah mengetahui bahawa pada masa ini peranti HUAWEI boleh menggunakan aplikasi Google melalui aplikasi yang dipanggil LIGHTHOUSE.


Berikut merupakan cara untuk memuat turun aplikasi Google pada telefon pintar dan tablet HUAWEI:



1. Cari aplikasi LightHouse dalam HUAWEI AppGallery
2. Muat turun aplikasi
3. Pergi ke tetapan telefon
4. Pilih ‘App’ kemudian LightHouse
5. Klik pada ikon tetapan di bahagian atas sebelah kanan
6. Pilih 'Tambah Akaun' dan log masuk ke akaun Google anda

Aplikasi Baharu Yang Tersedia:


#Kemaskini senarai peranti:

Mate50, Mate50Pro, Mate Xs2, Mate40 Pro, nova10, nova10Pro, nova10SE, nova Y90, nova Y70, nova 9, nova 9SE, nova8i, P50, P50Pro, P50 Pocket, MatePad SE, MatePad Pro 11,MatePad 11, Matepad 10.4 2022, Matepad Pro 12.6 2021 dan 2022.

#Keselamatan

Menjadi peneraju dalam industri teknologi sudah pasti HUAWEI menitikberatkan tentang keselamatan dan juga privasi pengguna.

Maka sebab itulah peranti HUAWEI menjadikannya antara telefon pintar terbaik yang akan disediakan di Malaysia untuk tahun 2022.


Jadi jangan lepaskan peluang untuk mencuba telefon pintar dan tablet mereka dengan HUAWEI AppGallery kerana aplikasi Google kini tersedia untuk digunakan dengan lancar.


Kunjungi HUAWEI Experience Store, laman sesawang rasmi HUAWEI untuk maklumat lanjut.