Balu kepada Allahyarham Mejar Mohd Zahir Armaya, Nour Shafinar Harun tidak menyangka suami akan pergi meninggalkan dirinya dan anak-anak secepat ini.

Mengenang kembali beberapa kenangan sebelum tragedi, Nour Shafinar berkata, 25 Ogos lalu, dalam perjalanan mereka berdua ke Melaka untuk berjumpa anak- anak, suaminya meminta mereka sekeluarga berpindah ke Perak.

"25 Ogos itu saya bawa dia balik ke Melaka untuk jumpa anak-anak. Dalam perjalanan dia ada beritahu saya supaya saya balik ke Perak. Saya sudah habis berkhidmat. Dia bagi kata putus untuk pindah ke Perak, senang dia nak tukar tempat kerja.

"Saya pegang kata-kata dia, dan pindah ke Perak dan kerja di Batu Gajah, dia tak bagi saya cari rumah di sana, tapi cari rumah dekat dengan ibu.

"Katanya kalau jadi apa-apa senang. Saya pun cari dekat Perak, tidak sangka perkara ini jadi secepat ini," katanya kepada Astro Awani.

Kata Nour Shafinar lagi ketika suaminya berlepas ke Sabah pada 26 Ogos lalu, tiada perubahan ketara namun, dia merasakan suaminya cuba menjauhkan diri daripadanya.

Tambahnya, dia ada membuat panggilan kepada Allahyarham dan meluahkan rasa sayang serta rindu.
"Saya telefon dia, saya beritahu saya rindu dan sayang dia. Dia cuma jawab sayang dan dia tidak cakap banyak dan itu kali terakhir saya cakap dengan dia.

"Sepanjang perkahwinan dengan dia, kami bahagia dia memang lelaki sempurna bagi saya. Saya rasa bertuah sangat hidup dengan dia. ALLAH pinjamkan dia sekejap sahaja," katanya.

Allahyarham yang merupakan pegawai komando dari 11 Gerup Gerak Khas (11 GGK) meninggal dunia selepas dikatakan terkena tembakan senjata jenis M4 semasa demonstrasi di Kem Lok Kawi, Kota Kinabalu, Sabah.

Anak kepada seniman veteran AR Badul itu menghembuskan nafas terakhir ketika sedang menerima rawatan di Hospital Queen Elizabeth pada pukul 9.30 pagi semalam (Rabu).

Sumber: Astro Awani
Foto: Malaysia Gazette