Baru-baru ini, tular di media sosial video seorang kanak-kanak yang masih kecil menghabiskan semangkuk gulai ayam bersama dengan sepinggan nasi.

Tentulah, banyak dalam kalangan netizen menzahirkan rasa bimbang melihat selera luar biasa kanak-kanak itu, yang barangkali bakal memberi kesan kepada kesihatannya pada masa akan datang.

Nasihat

Begitu juga dengan seorang doktor yang terpanggil untuk memberi nasihat dan pendapat mengenai isu berkenaan.

Dr Kenneth Wong yang merupakan Pakar Estetik Perubatan menegur tindakan segelintir ibu bapa yang didakwa sanggup menghidangkan makanan berkolestrol tinggi kepada anak demi kandungan media sosial.

Susulan daripada teguran itu, bapa kepada kanak-kanak yang dikenali sebagai Bang Aji itu memberi ulasan dan mempertahankan selera anaknya menikmati lauk yang begitu banyak untuk satu hidangan.

Sihat

“Alamak, doktor ini sedih pula tengok Bang Aji makan. Tapi doktor ini bagi nasihat semua betul tau. Memang betul Bang Aji makan kaki ayam satu mangkuk. Tapi dalam mangkuk tu ada enam batang saja kaki ayam. Kaki ayam tu kecil saja, besar ni je (sambil menunjukkan jari kelengkeng). Kalau satu mana kenyang. Dia makan enam batang.

“Dengan nasi, tapi nasi dia makan tak habis pun. Janganlah risau Bang Aji. Bang Aji sihat. Dia makan masakan yang ibu dia masak… yang kurang gula dan kurang garam.

“Rumah bang aji, gula sekilo tahan tiga bulan. Percaya ke tidak. Cuba komen. Percaya ke tak. Jangan risau, doakan kesihatan Bang Aji,” katanya.

Terdahulu, Dr Kenneth menjelaskan yang masalah kesihatan mungkin tidak kelihatan pada usia kecil. Namun, kesannya akan dapat dilihat jikat tabiat pemakanan tidak diubah apabila dia telah dewasa kelak.

Sumber: Platform X

ARTIKEL BERKAITAN: Malaysia Negara Ketiga Tertinggi Di Dunia Malas Jalan Kaki

ARTIKEL BERKAITAN: Obesiti Dalam Kalangan Kanak-Kanak – Siapa Harus Bertanggungjawab? Ibu Bapa Perlu Lebih Peka, Anak Perlu Beri Kerjasama