Tanggal 10 Rejab merupakan salah satu hari dalam bulan Rejab yang dinantikan oleh umat Islam. Hal ini kerana, pada hari itu ada amalan yang boleh dilakukan oleh seorang muslim sebagai sebahagian daripada ibadahnya kepada Allah SWT.

Ketika itu umat Islam disaran untuk memperbanyakkan ibadah seperti membaca doa atau menjalankan amalan sunnah.

Jadi apakah jenis bacaan solat 10 Rejab dan amalan sunat yang boleh dilakukan oleh seorang Muslim?

Untuk mendapatkan panduan dalam melaksanakannya, jom semak artikel di bawah:

Bacaan doa 10 Rejab

Terdapat satu bacaan doa yang boleh diamalkan oleh seorang muslim pada 10 Rejab. Memetik daripada buku Kalendar Ibadah Sepanjang Tahun yang disusun oleh Ustaz Abdullah Faqih Ahmad Abdul Wahid, salah satu ibadah yang dijalankan pada bulan Rejab boleh dilaksanakan pada 1 hingga 10 Rejab. Seorang muslim boleh membaca doa 100 kali. Berikut adalah bacaan yang dimaksudkan:



"Subhaanallaahil hayyul qayyuum."

Maksudnya: "Maha Suci Allah yang hidup kekal lagi sentiasa memelihara makhluk-Nya."

Amalan Sunnah 10 Rejab

Jadi apakah amalan sunnah yang boleh dilakukan oleh seorang muslim pada 10 Rejab? Walaupun tidak ada dalil atau candangan khusus mengenai amalan sunat 10 Rejab, umat Islam boleh menjalankan puasa sunat pada ketika itu.

Untuk makluman, tarikh 10 Rejab pada Januari 2024 jatuh pada 22 Januari 2024.

Kali ini ia bertepatan dengan hari Isnin yang menandakan seorang muslim boleh berpuasa sunat pada hari Isnin. Hal ini selari dengan apa yang dijelaskan di laman web rasmi Nahdlatul Ulama.

Merujuk kepada sumber ini, dinyatakan puasa Rejab boleh dilakukan pada hari-hari utama agar pahalanya lebih besar. Beberapa hari yang dimaksudkan termasuk hari Isnin, Khamis, Jumaat, dan Ayyamul Bidh pada 13, 14 dan 15 dalam kalendar Hijrah.

Amalan sunat 10 Rejab dengan berpuasa sunat pada hari Isnin boleh memberi keutamaan kepada seorang muslim. Telah diketahui bahawa puasa sunat pada hari Isnin merupakan ibadah yang sangat dianjurkan oleh Nabi Muhammad.

Ia selari dengan apa yang dijelaskan dalam buku Rahsia dan Keutamaan Puasa Sunnah yang disusun oleh Abdul Wahid bahawa hari Isnin diutamakan kerana ia merupakan hari kelahiran Nabi Muhammad.

Bukan itu sahaja, hari Isnin juga merupakan hari wahyu diturunkan kepadanya. Dengan berpuasa sunat pada hari Isnin, seorang muslim boleh mencapai kecemerlangan. Salah satunya disebutkan dalam hadis Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda:



Maksudnya: "Pintu-pintu syurga dibuka pada hari Isnin dan Khamis. Setiap hamba yang tidak berbuat syirik kepada Allah sedikit pun akan diampuni (pada hari itu), kecuali orang yang bersengketa (bermusuhan) antara dirinya dan saudaranya. . Nanti dikatakan kepada mereka, tamatkanlah urusan mereka sehingga mereka berdua berdamai, akhirilah urusan mereka sehingga mereka berdua berdamai” (HR. Muslim).

Istimewa 10 Rejab

Memetik laman web rasmi Nahdlatul Ulama, Mustasyar PBNU KH Maimoen Zubair mendedahkan keistimewaan 10 haribulan Rejab.

Menurutnya, terdapat dua peristiwa besar yang berlaku pada bulan Rejab iaitu Isra' Mi'raj dan pemindahan nur Nabi Muhammad SAW dari belakang Sayyidina Abdullah bin Abdul Mutholib ke rahim Sayyidah Aminah binti Wahab, atau yang dinamakan wiladah pertama. Peristiwa ini bertepatan dengan 10 Rejab, maka disunnahkan umat Islam berpuasa.

Seperti yang dijelaskan sebelum ini, 10 Rejab pada bulan ini akan berlangsung pada hari Isnin, 22 Januari 2024. Tarikh ini bertepatan dengan hari Isnin, jadi seorang Muslim boleh mengamalkan puasa sunat pada hari Isnin.

Demikianlah ringkasan bacaan solat 10 Rejab yang dilengkapi dengan amalan-amalan sunat yang boleh dilakukan oleh seorang muslim.

Sumber: Detik