Pelakon Fizo Omar mengingatkan orang ramai agar tidak keterlaluan paranoid terhadap suntikan vaksin COVID-19 hingga mencetuskan panik melampau.

Jelas Fizo, sebagai individu yang sudah mendapatkan suntikan vaksin AstraZeneca beberapa hari lalu, kesannya tidak memudaratkan kesihatan seperti yang didakwa segelintir golongan anti-vaksin.

Malah, Fizo dan ibunya yang berusia 61 tahun masih dalam keadaan baik biarpun badannya terasa lemau akibat kesan suntikan tersebut.

"Macam-macam pula dengar cerita fasal vaksin ini kan. Ada yang sampai sudah tak nak ambil sebab takut duk dengar cerita macam-macam dari doktor palsepah di media sosial ni kan.

"Boleh mati ke? Cacat ke? Alahai macam-macam la kan. Pertama sekali, vaksin ini bukan dibuat oleh mak cik Kiah atau pengasas produk timbang kilo ok. Doktor dan pakar dunia yang cipta serta disahkan oleh KKM sendiri.

"Selepas 48 jam abe Joe sendiri dan mama (61 tahun) ambil vaksin #astrazeneca ini, so far ok saja. Cuma biasalah kesan apa-apa vaksin pun, badan rasa lemau sikit.

"Doktor pun pesan kalau rasa macam nak demam boleh amik ubat panadol saja. Jadi, tak payah nak kalut pergi klinik bagai kecuali dah teruk sangat boleh pergi jumpa doktor la," kongsinya di Instagram.



Fizo disuntik vaksin Astrazeneca di Pusat Pemberian Vaksin Universiti Kebangsaan Malaysia (PPV UKM), Bangi, dua hari lalu.

Selain Fizo, pasangan pelakon Diana Danielle dan Farid Kamil juga sudah selesai menerima suntikan dos pertama vaksin tersebut pada Ahad lalu di tempat yang sama.

Dalam pada itu, pelakon drama bersiri Rindu Awak Separuh Nyawa itu turut menasihati orang ramai agar tidak bimbang dan terpengaruh dengan informasi tidak sahih mengenai vaksin.

"Alhamdulillah semuanya ok saja bila bekerja macam biasa. Jadi, abe Joe nak nasihat la kepada geng #antivaksin tak perlu la takut dan terikut sangat dengan info yang tak sahih itu.

"Kalau masih ramai yang tak nak ambil vaksin ni pun tak kesudahan juga Covid ni. Sekurang-kurangnya kita dah ikhtiar, selebihnya kita serah saja pada Allah. Doa tu doa juga, tapi apa tindakan kita kan.

"Apa-apa pun terima kasih kerana susunan yang betul dan layan yang hebat oleh #qualitasmedicalgroup #ppvukm dan semua team yang terlibat. Tak sabar untuk dos kedua lagi 12 minggu," ujarnya.