Tular kisah seorang pengayuh basikal, Mohd Karbi Mominin yang tersilap singgah di sebuah rumah yang disangkakan kedai makan.

Berlaku pada hari pertama Hari Raya Aidiladha baru-baru ini, cerita Karbi, 51, dia menyangka premis itu sebuah kedai makan apabila melihat keadaan meja dan cawan tersusun rapi.

"Masa ini dari Kenyir ke Kuala Terengganu, kali terakhir makan pukul 9 malam dan mata melilau cari kedai makan yang buka.

"Nampak kelibat seakan-akan kedai makan, dalam tu ada dua orang perempuan, seorang budak dan seorang lelaki tengah makan.

"Sambil masuk tengok keadaan sekeliling, ada susunan cawan dan meja tepi, confirm kedai.

"'Bagi nasi dagang so', saya tak pasti apa perasaan dia bila entah siapa-siapa yang datang ke rumah terus minta nasi dagang," katanya.

Bagaimanapun, Karbi hanya menyedari kedai makan itu sebenarnya sebuah rumah ketika hendak membayar makanannya.

"Bila habis je nak gerak ambil duit kat poket belakang dan tanya berapa, maka terkeluarlah 'bakponye nak bayar, bukannya kedai'.

"Adoi. Apa perasaan masa tu bila masuk terus minta nasi dagang. Dahlah saya tak kenal dia, mereka lagilah tak kenal saya. Memang tak sopan langsung rasanya," tambah Karbi.

Difahamkan Karbi mengayuh basikal dari Hulu Klang, Kuala Lumpur untuk pulang ke kampungnya di Terengganu selama empat hari sebelum raya.





Sumber: FB