Berita

“Banyak Kenangan Yang Saya Lalui Bersama Cliff” - Pelatih Sebak Kehilangan ‘Sahabat’ Seperjuangan Akibat Barah

Izwan Isa
04/01/2024
23:55 MYT
Cliff iaitu anjing pengesan milik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarawak yang mati akibat barah pada 25 Disember lepas, merupakan rakan seperjuangan yang setia dalam menjalankan tugas.
Jasad anjing baka English Springer Spaniel dari Britain yang dilahirkan pada 1 Januari 2016 itu telah ditanam di Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Serian pada Jumaat.
Mengenang kembali memori bersama, pelatihnya Steven Ambu, 47, yang telah bersama Cliff sejak 2018 menyifatkan anjing itu sebagai pintar dan patuh kepada arahan.
Beliau berkata, anjing daripada disiplin Cadaver yang memiliki kepakaran mengesan mayat atau orang hilang itu juga sangat peramah.
"Banyak kenangan yang saya lalui bersama Cliff. Haiwan ini mempunyai karakter yang hiper dan sangat mesra,” katanya yang kelihatan sebak kepada pemberita selepas proses pengebumian itu.
Sementara itu, Pengarah JBPM Sarawak, Datuk Khirudin Drahman berkata, kehilangan Cliff yang telah bersama pasukannya hampir tujuh tahun itu ialah satu kehilangan yang besar.
"Setiap kali kita lakukan sesuatu operasi, Cliff sentiasa ke hadapan dan kesungguhan haiwan ini kita boleh lihat. Cliff juga mampu menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca di Sarawak dengan sangat baik.
"Kadang-kadang ada operasi yang mengambil masa dua ke tiga jam sehingga sampai ke kawasan Miri dan Baram juga kita masih boleh bawa Cliff untuk menaiki helikopter,” katanya.
Sumber: Bernama menerusi Sinar Harian
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Kes Dera Anjing, Pendera Rupa-Rupanya Figura Terkenal, Penyelamat Pula Dituduh Menculik? - "Padahal Dia Yang Rela ..."

gempak
03/07/2024
09:25 MYT
Penyelamat bebas yang dikenali sebagai Shima Aris mengesahkan anjing baka Husky yang telah dipukul oleh pemiliknya yang juga didakwa merupakan seorang figura terkenal dalam bidang sukan sudah selamat ditempatkan di klinik haiwan.
Hiburan

"Punyalah Jaga Macam Anak, Nak Jentik Pun Tak Sampai Hati" - Intan Najuwa Simpati Nasib Haiwan Didera, Mohon Jaga Penuh Kasih Sayang

gempak
02/07/2024
23:55 MYT
Pelakon jelita, Datin Intan Najuwa menempelak tindakan segelintir individu yang sewenang-wenangnya menganiaya dan mendera haiwan peliharaan.
Viral

Wanita Berjaya Selamatkan Anjing Kena 'Tinju', Namakan Kitster - "Buat Masa Sekarang Biarlah Ia Berehat"

gempak
02/07/2024
20:53 MYT
Kejadian seekor anjing jenis Husky berwarna hitam putih yang viral dipercayai didera berulang kali oleh seorang lelaki mendapat perhatian ramai.
Hiburan

Sedih Anjing Kesayangan Mati, Menantu David Beckham Saman Pendandan Haiwan

gempak
02/07/2024
07:40 MYT
Terlalu sedih kerana anjing jenis Chihuahua mati, pelakon Nicola Peltz meyaman pendandan haiwan tersebut yang didakwa menjadi punca kematiannya.
Viral

Pemenang 'Anjing Terhodoh Dunia' 2024 Diumumkan, Bawa Pulang RM23,000

gempak
23/06/2024
13:40 MYT
Seekor anjing di Amerika Syarikat dinobatkan sebagai anjing paling hodoh di dunia.