,
Hiburan

Batik Corak Venom Curi Perhatian Netizen! - "Bangganya Dengan Batik Malaysia"

Amri Hassan
17/10/2024
18:53 MYT
Hebat anak Malaysia! Batik Malaysia mendapat perhatian dunia apabila seorang pelukis tempatan, Arif Rafhan Othman, berjaya mencipta sesuatu yang luar biasa dengan menggabungkan unsur tradisional dan moden.
Arif berjaya menggabungkan watak ikonik dari filem Venom dengan elemen batik tradisional, mencipta rekaan yang memukau.
Lakaran Venom ini bukan sekadar menyerlahkan seni kontemporari tetapi juga memperkenalkan batik kepada generasi muda melalui sentuhan budaya popular.
Malah, usaha Arif diiktiraf oleh Sony Pictures, sekali gus menamakan lakaran batik ini sebagai Venom Batik Malaysia sempena tayangan filem Venom The Last Dance pada 24 Oktober nanti.
"Venom mengambil sentuhan tradisional dengan reka bentuk inspirasi batik yang menakjubkan ini.
"Gabungan sebenar budaya Malaysia dan dunia Venom, direka dengan sempurna," tulis Sony Pictures di Facebook rasmi mereka.
Arif menggunakan teknik lakaran tangan dan digital untuk menghasilkan corak yang menggabungkan elemen flora dan fauna batik dengan elemen watak Venom yang terkenal.
Selain itu, inisiatif ini juga mencerminkan keupayaan batik untuk berkembang dalam dunia seni moden dan kontemporari. Terbukti ia dibanjiri dengan komen-komen positif netizen.
"So proud of Batik Malaysia, put in a creative twist.
"Nusantara vibes!
"Batik art is in the right hand," demikian tulis beberapa warganet.
Dengan inovasi seperti ini, batik tidak lagi dilihat sebagai sesuatu yang hanya dipakai untuk majlis tradisional, tetapi juga sebagai medium seni yang serba boleh, sesuai dengan pelbagai tema dan latar belakang.
Karya Arif ini menguatkan lagi kedudukan Malaysia dalam dunia seni dan fesyen global, sekali gus menunjukkan bahawa warisan tempatan seperti batik boleh disesuaikan dengan budaya pop antarabangsa tanpa mengorbankan nilai estetik dan tradisi yang penting.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Rossa Buka Panggung Usanita Entertainment, Tampil Jadi Tetamu Talk Show Bersama Awal Ashaari!

gempak
16/10/2024
17:21 MYT
Penyanyi tersohor Indonesia, Datuk Seri Rossa telah dipilih sebagai selebriti pertama untuk merasmikan Usanita Entertainment, sebuah cabang terbaru di bawah Usanita Sdn Bhd yang komited memperkasa dan menaik taraf industri kreatif tempatan.
Hiburan

Marshanda Dakwa Hidap Bipolar Sebab Tabiat Minum Kopi

gempak
16/10/2024
13:50 MYT
Penyanyi dan pelakon Marshanda mendakwa dirinya menghidap masalah gangguan kesihatan mental, Bipolar kerana suka minum kopi.
Viral

Chef Selebriti Ditangkap Songlap Berlian, Emas Peminat Bernilai RM2.5 Juta

gempak
16/10/2024
07:50 MYT
Seorang chef selebriti yang pernah muncul dalam program masakan Top Chef dan Iron Chef di Thailand ditangkap pihak berkuasa tempatan kerana didakwa menipu dan mengambil barangan kemas milik seorang peminatnya.
Sukan

Bekas Jurulatih Pulau Pinang, Jacksen F Tiago Peluk Islam

gempak
16/10/2024
02:44 MYT
Bekas jurulatih Pulau Pinang, Jacksen F Tiago memeluk Islam selepas meninggalkan kepercayaan agama lamanya.
Gaya Hidup

#FoodiesLife: Foodie Hawker Awards 2024 Iktiraf Penjaja Tempatan! - "Ia Menjadi Anugerah Untuk Rakyat Dari Rakyat"

gempak
15/10/2024
14:18 MYT
Foodie Hawker Awards 2024, sebuah inisiatif pengiktirafan penjaja tempatan yang pertama di Malaysia, bertujuan untuk meraikan budaya makanan jalanan Malaysia yang pelbagai sambil menyokong penjaja tempatan.
BorakSeeni