Akibat obsesi seorang bapa di Indonesia terhadap pasukan bola sepak kegemaran, anak sendiri akhirnya menjadi korban.

Seorang bayi berusia enam bulan menemui ajal apabila si bapa membawanya menaiki motosikal dan menempuh perjalanan selama 12 jam untuk menyaksikan permainan bola sepak yang melibatkan pasukan kegemarannya.

Tragedi sedih itu dikongsikan sendiri oleh bapanya di akaun Twitter milik bapa kepada bayi berkenaan, Al Fajri.

"Kami sekeluarga menaiki motosikal dengan penuh semangat untuk menyaksikan perlawanan tuan rumah yang pertama. Kami bertolak dari Tegal pada pukul 5.38 petang Sabtu dan tiba di Surabaya pada jam 7.15 pagi Ahad.

"Ketika itu, anak saya mengalami batuk berkahak dan sukar bernafas. Kemudian kami membawa anak ke Hospital Ewa Pangalila untuk mendapatkan rawatan,” katanya.

Namun, disebabkan peralatan perubatan di hospital tidak lengkap, anaknya itu dirujuk ke hospital lain.

“Pada waktu itu, kami mendapati sukar mendapatkan dapatkan ambulans, lalu kami memutuskan untuk bawa anak menggunakan motosikal.

"Sesampainya ke hospital, doktor beritahu yang keadaan anak kami terlalu lemah dan akhirnya disahkan meninggal dunia," katanya.

Al-Fajri bagaimanapun mengakui menyesal dengan ketaksuban untuk menonton bola sehingga menyebabkan anaknya meninggal dunia.

"Saya mengakui kesilapan saya, kecuaian saya sebagai bapa. Saya yang bodoh, saya bukan seorang bapa yang baik, tolong jangan mengulangi kesilapan saya," katanya.

Sumber: Pikiran Rakyat