,
Berita

Bedak Talkum Boleh Sebabkan Kanser - IARC

Gempak
10/07/2024
13:55 MYT
Agensi Penyelidikan Kanser Antarabangsa (IARC) telah mengklasifikasikan talkum yang wujud secara semula jadi sebagai berkemungkinan karsinogenik kepada manusia (Kumpulan 2A). Talkum digunakan dalam produk seperti bedak, kosmetik dan gula-gula getah.

Menyebabkan kanser

Penyelidik di IARC mendapati terdapat bukti terhad talkum menyebabkan kanser ovari dan menyebabkan kanser pada haiwan yang diuji di makmal.
Talkum ialah mineral yang terdiri daripada magnesium, silikon, oksigen dan hidrogen. Secara semula jadi, talkum boleh ditemukan bersama dengan asbestos yang umum diketahui menyebabkan kanser.
Ketika dilombong, sukar untuk memisahkan talkum dan asbestos menyebabkan berlaku pencemaran rentas. Talkum yang digunakan dalam bedak misalnya masih mengandungi asbestos yang berbahaya. Pada Mei lalu, syarikat Johnson & Johnson bersetuju membayar pampasan $6.48 bilion sebagai persetujuan menyelesaikan lebih 54,000 saman kumpul yang difailkan oleh pesakit kanser ovari di Amerika Syarikat. Di Malaysia, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) sudah menggesa KKM mengharamkan bedak berasaskan talkum di pasaran sejak 2022.
Sumber: Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Nusantara

Baru Dua Minggu Kahwin, TikToker Shella Selpi Meninggal Dunia Kerana Kanser

gempak
31/08/2024
11:50 MYT
Pengikut seorang TikToker Indonesia yang terkenal dalam kalangan pengguna media sosial kerana sangat gigih berjuang melawan penyakit kanser yang dihidapi sejak tiga tahun lalu berduka selepas wanita itu meninggal dunia pada Jumaat lalu.
Hiburan

Mula Jalani Kemoterapi, Elyana Kurang Senang Netizen Sering Tanya Soal Kanser – “Bila Ada Yang Tak Kena, Orang Maki Hamun Saya”

gempak
20/07/2024
05:25 MYT
Menerusi perkongsian di Instagram (IG), Elyana atau nama sebenarnya, Erneelya Elyana Emrizal, 34, berkongsi momen dia di hospital bagi menjalani rawatan tersebut.
Berita

Hidap Kanser, Hasrat Warga Emas Meninggal di Tanah Suci Termakbul

gempak
28/06/2024
03:01 MYT
Warga emas, Abd Wahab Ramli, 60, yang meninggal dunia di Tanah Suci pada Selasa lepas kerana menghidap kanser periampullary tahap empat pernah menyuarakan hasrat untuk meninggal dunia di Mekah.
Hiburan

Azharina Didiagnosis Hidap Kanser, Bakal Dibedah - “Kalau Sakit Tentulah Saya Akan…”

gempak
26/06/2024
08:55 MYT
Penyanyi Azharina Azhar, 39, mendedahkan dia menghidap kanser bagaimanapun masih belum dapat berkongsi lebih lanjut mengenai penyakit yang dihidapinya.
Hiburan

Awie Mahu Kotakan Janji, Jaga Kesihatan Demi Keluarga - “Ada Anak Kecil, Kalau Saya Sakit…”

gempak
21/06/2024
02:57 MYT
Penyanyi Datuk Awie berkongsi mengenai perkembangan terkini keadaan kesihatannya selepas menjalani pembedahan membuang tumor di bahagian pinggangnya, pada tahun 2021.