Pelakon Saharul Ridzwan mengimbas kembali kenangan susah-payah ketika awal bergelar artis.

Kongsi Saharul, kehidupannya bermula dengan hanya menaiki kereta jenis Perodua Viva hingga kini menggunakan Mercedes Benz

"Viva ini aku beli gunakan duit pinjaman Mara untuk bayar deposit, tapi aku graduasi dengan 3.71, tak perlu bayar apa-apa. Berjayakah aku?

"Dan sekarang, aku berdiri di hadapan sebuah kereta yang penuh dengan nilai sentimental, merenung betapa susahnya mendaki sebuah kejayaan," tulisnya di Instagram.

BERJAYAKAH AKU? . Post ini sekadar perkongsian tentang diri aku . Viva ini aku beli gunakan duit pinjaman Mara utk bayar deposit, tapi aku grad dengan 3.71, Diploma in Aircraft Maintenance, pinjaman itu dah jadi scholarship, aku tak perlu bayar apa2. BERJAYAKAH AKU? . Rezeki aku dibidang lakonan, kereta inilah yang aku gunakan masa mula2 aku berlakon, insan yang mula2 ambil aku tanpa casting utk pegang watak utama walaupun aku kosong dalam lakonan adalah GURU, KAKAK, IBU aku, sis @sheilarusly_jspictures . Aku pernah ditampar diset, tapi aku tak ambik hati langsung, aku tahu Guru aku sedang mengajar aku atas kesilapanku. Masa tengah shooting #KauAkuKita dgn @jannanick , aku ckp dekat sis “Sis, sy nak award, sy nak orang nampak hasil kerja saya”. Kami sapu semuanya dalam DFKL2016. Terima kasih Sis dan abg @jinggo_jspictures . Sampai mati sy akan jasa ingat sis dan abg jinggo, sy sayang sis dan abg jinggo. SY MINTA MAAF, sy hilang sekejap, sy JANJI sy akan datang balik utk banggakan sis dan abg jinggo. Terima Kasih ? ❤️. BERJAYAKAH AKU? . Dan sekarang, aku berdiri di hadapan sebuah kereta yang penuh dengan sentimental value, merenung betapa susahnya mendaki sebuah kejayaan. Mandi di petronas, kereta rosak tengah jalan, accident, macam2 lagi. Sehinggalah aku mampu untuk pakai kereta Merc di belakangku hasil tunjuk ajar Guru aku, @man_sixpointtwo @aku_afendy @fizoomar , walaupun hanyalah sebuah kereta recond, tahun 2013. BERJAYAKAH AKU? . Tidak, AKU BELUM BERJAYA. Solatku belum sempurna 5 waktu, bacaan Al-Quran ku masih salah, yakinku pada rezeki dari Allah belum sepenuhnya, tabahnya aku dalam setiap dugaan Allah masih lemah, utk katakan TIDAK pada perkara yang salah, AKU BELUM BERJAYA. Nilai kejayaan bukan dinilai dari harta benda. Semuanya akan ditarik, yang tinggal hanya AMALANKU . Jadi, bilakah aku akan BERJAYA? Selepas nyawaku diambil, disoal segala apa yang aku lakukan, walau sebesar zarah sekalipun. SYURGA atau NERAKA . AKU NAK BERJAYA KE SYURGA. Itulah kejayaan yang sebenar utk aku dan tugasku memimpin keluargaku bersama-samaku, aku perlukan Guruku, ustaz @tarmiziabdrahman ,kerana untuk ke SYURGA, usahaku perlu lebih, lebih dari semuanya yang aku usahakan.

A post shared by SR (@saharulridzwan) on



Dalam pada itu, Saharul mendedahkan dia pernah melalui saat sukar kenderaannya rosak di tengah-tengah jalan, kemalangan dan mandi di stesen minyak.

"Mandi di petronas, kereta rosak tengah jalan, kemalangan dan macam-macam lagi. Sehinggalah aku mampu untuk pakai kereta Merc di belakangku," ujarnya.

Saharul juga berkata, dia berterima kasih kepada penerbit Sheila Rusly dan suaminya, Jinggo yang mendidiknya hingga merangkul pelbagai anugerah.

"Aku pernah ditampar diset, tapi aku tak ambik hati langsung, aku tahu guru aku sedang mengajar aku atas kesilapanku.

"Masa tengah shooting Kau Aku Kita aku cakap dekat sis “Sis, saya nak award, saya nak orang nampak hasil kerja saya.

"Kami sapu semuanya dalam DFKL2016. Terima kasih Sis dan abg Jinggo. Terima kasih, tapi berjayakah aku?" tulisnya.

Perkongsian kisah hidupnya menyuntik inspirasi buat peminatnya yang turut kagum dengan usaha gigih pelakon itu.

Teks oleh: Amri Hassan
Foto: @saharulridzwan