Pelakon Bella Astillah bengang apabila terdapat seorang wanita yang didakwa merupakan bekas pramugari melemparkan kata-kata kesat kerana dia memakai pakaian seragam Malaysia Airlines.

Kata Bella, 26, posting memakai pakaian pramugari itu telah mendapat kebenaran bukan dibuat sesuka hati.

"Ya Allah penat sangat nak explain (I really am) dan memang sepatutnya semua gadis ini tidak layak mendapat penjelasan saya tapi biarlah menjadi pengajaran kita bersama.

"First for all suka-suka nak suruh orang buang bodoh? Bodoh kenapa? Sebab pakai pakaian seragam tu?

"Awak sepatutnya pramugari (maaf ex pramugari) yang mewakili penerbangan Malaysia tunjuk lah contoh yang baik.

"Pasal hal saya pakai baju ni tak perlu lah nak ambil tahu biarlah orang yang sepatutnya dan yang layak.

"Saya tak bodoh. Takkan lah saya nak post gambar tu suka-suka? Mesti saya dah dapat approval untuk post. Saya tak tahu apa yang dia marahkan sangat ni?" tulisnya di Instagram (IG).



Menurutnya lagi, dia pernah memohon untuk menjadi pramugari namun niat itu tidak diteruskan kerana memilih untuk menyambung pengajian.

Dalam pada itu, isteri kepada penyanyi Aliff Aziz berharap agar individu itu lebih mementingkan perihal lain memandangkan negara kini sedang dilanda pandemik COVID-19.

"Dulu memang saya pernah mohon tapi tawaran belajar dan kerja dapat pada masa yang sama dan saya buat keputusan untuk sambung belajar. Dan lepas habis belajar saya kahwin.

"Cik kak, sekarang ni ramai sangat orang kehilangan kerja. Saya faham ramai yang kecewa.

"Seperti apa yang awak katakan, "dah tak mampu dah hadap tapi kenapa peduli pasal gambar saya pakai baju ni ye?

"Jangan la sebab awak dah tak kerja awak marah saya pula saya ni bukan pemilik MAS. Lepas tu suka-suka cakap kita tak ada kerja, kita ke awak?

"Ok yang paling penting adalah lebih baik jika awak membersihkan hati. Awak sangat memerlukan pertolongan.

"Sepatutnya, dalam keadaan pandemik macam ni, banyak perkara yang jauh lebih penting yang harus awak risaukan bukan hal saya.

"Adalah lebih baik awak jaga diri, jaga keluarga, jaga kesihatan, jaga kewangan dan biasakan diri untuk bercakap yang baik.

"Kadang bila hati dah kotor, ada ja benda tak kena walaupun bukan hal kita. Tetapi saya tidak mengerti mengapa tidak 'move on' lagi," tulisnya lagi.

Walaubagaimanapun, posting yang dimuatnaik semalam telah dipadam oleh Bella.

Sebelum ini, Bella membuat permohonan maaf secara terbuka selepas dikecam kerana dianggap tidak sensitif apabila memakai pakaian seragam pramugari Malaysia Airlines ketika menghadiri satu majlis hari jadi ahli keluarga.

Salam Hi everyone:) Harini baru Bella berkesempatan untuk bercerita serba sedikit tentang ‘MAS Uniform’ yang dipakai Bella pada 16/09/2020 lalu sempena tema ‘dream job’ birthday Aidil. Bella decided untuk memperagakan MAS Uniform tersebut sematamata kerana kerjaya pramugari MAS yang merupakan dream job Bella sejak kecil lagi. Pihak MAS sendiri ada berjumpa dengan Bella dan menerangkan dengan terperinci akan keistimewaan uniform tersebut dan Alhamdulillah banyak knowledge yang Bella peroleh yang mana Bella rasa sangat bermanfaat untuk dikongsikan kepada orang ramai terutamanya yang hanya mengetahui serba sedikit tentang sejarah MAS. Sebagai seorang pelanggan setia MAS, saya sentiasa mengagumi MAS dan seperti yang semua tahu, Bella berasal dari Sabah dan memang dari kecil menaiki MAS untuk perjalanan ulang alik ke KL. Atas perkongsian knowledge daripada pihak MAS, sejarah menunjukkan bahawa uniform MAS yang digunakan sehingga sekarang adalah asalnya adalah ciptaan Fakulti Art & Design UiTM Shah Alam pada tahun 1983 yang dicetuskan daripada Perdana Menteri kita ketika itu bagi membangunkan syarikat penerbangan domestik. Corak yang ada pada uniform juga melambangkan jati diri negara kita, iaitu corak bunga raya. Oleh yang demikian, adalah tidak dinafikan bahawa uniform MAS ini adalah sangat istimewa dan suatu kebanggaan di mata rakyat Malaysia. Dan daripada Bella sendiri, Bella mohon maaf kerana telah menggunakan uniform tersebut tanpa mengetahui lebih awal akan info, sejarah, dan etika berkenaan uniform MAS. Untuk ingatan bersama orang ramai juga supaya lebih berhati-hati agar MAS Uniform tidak disalahgunakan. Thanks a lot pihak MAS for the time & sudi berjumpa. Thank you pihak MAS untuk hadiah yang diberikan kepada anak2 Bella juga❤️

A post shared by B E L L A A S T I L L A H (@bellaastillah) on