Salah seorang anggota kumpulan GFriend, Sowon mencetuskan kontroversi apabila dia memuat naik dua keping foto dirinya berfoto dan salah satunya memeluk patung tentera Nazi di akaun Instagramnya, pada Ahad

Walaupun Sowon memadamkan foto tersebut setelah menyedari kesilapannya, namun bintang K Pop itu menerima padah apabila netizen pantas menyebarkan foto itu sehingga menjadi perdebatan hebat.

Sowon dipercayai merakamkan foto bersama patung Nazi tersebut di sebuah kafe sewaktu menjalani penggambaran pada November tahun lalu.

Tanpa menyedari pakaian yang dikenakan patung tersebut sensitif, foto yang diambil daripada penggambaran itu digunakan pada hujung minggu lalu.

Hal itu telah membuat banyak netizen mengecam tindakannya sebagai tidak sensitif dan gagal memahami sejarah.

"Nazi bukan kawan yang kita boleh peluk atau sayang. Mereka pembunuh. Mereka membunuh enam juga orang dengan 1.5 juta adalah kanak kanak," ciap seorang pengguna Twitter seperti yang dilaporkan CNN.

Meski demikian, ada juga penggemar Sowon yang membela anggota tertua daripada enam orang di grup K Pop tersebut.

"Dia seorang public figure dan telah cuai. Memang hal ini menimbulkan kritikan tetapi dia telah memohon maaf dan tidak akan mengulanginya," tulis seorang peminat.

Terdahulu, selepas tular mengenai foto tersebut, Sowon melalui agensinya, Source Music membuat permohonan maaf.

"Dia terkejut dan telah memadamkan imej tersebut. Dia juga berasa sangat bertanggungjawab setelah memuat naik foto itu.

"Kami ingin meminta maaf kerana tidak mengambil berat tentang props yang digunakan sehingga menimbulkan kurang senang dalam kalangan masyarakat," tulis kenyataan tersebut.

Sowon memiliki lebih 800,000 pengikut di laman Instagramnya.

Kredit Foto: South China Morning Post