,
Gaya Hidup

“Beri Makan Minum, Tempat Tidur Dan Dobi Sekali” - Alhamdulillah! KKM Beri Frontliners Cuti Rehat Selepas Lima Bulan Berjuang

Azwa Rahman
05/05/2020
16:32 MYT
Petugas Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan diberi cuti rehat dalam tempoh seminggu atau dua minggu lagi selain khidmat kaunseling bagi memulihkan semangat mereka berdepan cabaran pandemik COVID-19.
Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, mereka bekerja keras tanpa henti sejak penularan jangkitan COVID-19 yang semakin serius sejak Januari lalu.
"Kita di KKM bekerja siang malam tak berhenti sejak lima bulan, tidak kenal hari minggu dan hari bekerja.
"Apa yang pasti hari ini kita nampak keputusan dan hasil daripada pengorbanan kita, kes semakin berkurangan. Penggunaan wad dan ICU juga semakin berkurangan.
"Mungkin dalam masa ini kita akan menggunakan seminggu dua untuk kita memberi 'time off' kepada warga kerja KKM secara bergilir-gilir," katanya dalam sidang media harian COVID-19 kepada Harian Metro.
Hasil tinjauan Gempak di laman sosial Facebook, rata-rata wargamaya memberikan penghargaan beserta diiringi doa atas usaha mereka menghapuskan wabak merbahaya ini.
“Ya, Dr Noor Hisham pun perlu rehat juga. Kesian tengok muka letih buat sidang media setiap petang. Terima kasih buat semua yang menjaga negara kita Malaysia,” kata seorang wargamaya.
“Alhamdulillah, sediakan makan minum, tempat tidur siap dobi semua sekali. Bagi mereka dapat rehat yang sepenuhnya, amin,” cadang seorang wargamaya.
“Terima kasih frontliners. Semoga Allah sahaja yg dapat membalas segala jasa mereka,” komen seorang wargamaya.
“Bagi 2 bulan terus pun takpe. Saya setuju. Mereka adalah hero-hero Malaysia. Mereka gadai nyawa menyelamatkan kita tanpa mengira masa dan lelah. Hero sebenar, salute,” luah seorang wargamaya.
“Terima kasih semua. Hanya Allah sahaja yg dapat membalas budi baik, jasa bakti dan tulis ikhlas kalian sepanjang menjalankan tugas ini. Terima kasih sekali lagi,” ucap seorang wargamaya lagi.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Mpox: “Masyarakat Juga Harus Bertindak, Tak Boleh Harapkan Kerajaan Sahaja,” - Pakar Epidemiologi

gempak
28/08/2024
11:55 MYT
Meskipun penularan Kes Mpox di Malaysia belum mencapai tahap serius, namun masyarakat Malaysia harus mengambil langkah berjaga-jaga demi keselamatan bersama.
Berita

KKM Nafi Remaja Ceroboh Hospital Lakukan Prosedur Merawat Pesakit - “Dia Tak Punyai Kemahiran & Penyamar Itu Memang…”

gempak
15/08/2024
04:51 MYT
Kementerian Kesihatan (KKM) menafikan remaja 14 tahun yang menceroboh Hospital Sultan Idris Shah, Serdang, baru-baru ini melakukan prosedur kepada pesakit ketika penyamaran.
Berita

Aset Atau Hamba? Doktor KKM Kecewa Dipaksa Bekerja Ketika Anak Sakit - “Saya Dah Penat Dengan Sistem Ini!”

gempak
12/08/2024
15:14 MYT
"Saya dah penat dengan sistem di KKM,” Itu luahan seorang doktor wanita yang berkhidmat di sebuah hospital kerajaan di Kuching yang melahirkan rasa kecewa terhadap sistem kebajikan para petugas kesihatan di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
Viral

Jenama Ais Krim Popular Perkenal Perisa Campuran Bersama Ubat Batuk, KKM Arah Hentikan Penjualan Serta Merta

gempak
30/07/2024
09:55 MYT
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengarahkan penjualan produk ais krim yang dicampur dengan ubat batuk tradisional Pei Pa Koa (Cap Ibu dan Anak) yang dikeluarkan sebuah jenama ais krim dihentikan segera.
Berita

COVID-19: Tiada Lagi Kuarantin Di Rumah Mulai 15 Julai

gempak
05/07/2024
18:40 MYT
Individu positif Covid-19 tidak lagi dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian (HSO) atau kuarantin di rumah dan tidak perlu melaporkan status positif ujian kendiri dalam aplikasi MySejahtera berkuat kuasa 15 Julai ini.