Laman Utama

Beri Teladan Tak Baik, Bapa Beri ‘Iron Man’ Dadah Sejak Usia 6 Tahun

Maliah Surip
05/12/2022
14:50 MYT
Salah seorang aktor Hollywood dengan bayaran termahal, Robert Downey Jr mendedahkan dirinya sudah mengenali dan mengambil dadah sejak kanak kanak.
Malah, usianya baru enam tahun saat mencuba dadah; yang diberikan oleh bapanya sendiri! Dia kemudian kecanduan dadah dengan sangat teruk pada usia lapan tahun.
Pendedahan itu dibuat dalam dokumentari yang akan disiarkan di Netflix berjudul Sr, lapor Dailymail.uk
Menurut bintang Marvel itu, bapanya, Robert Downey Sr memberikan dadah jenis kanabis dan meminta dia mengambilnya daripada melarang dia bergelumang dengan najis dadah.
Ironi, seawal usia enam tahun juga pemegang watak ikonik Iron Man itu telah mengambil minuman keras dan ia sama sekali tidak dilarang oleh bapanya.
Namun bapanya hanya menyesali perbuatannya membuat kehidupan aktor itu rosak, kecanduan dadah dan pernah dipenjarakan beberapa tahun selepas itu.
Sr mengaku telah melakukan perbuatan bodoh dengan memberikan anak berusia enam tahun menghidap dadah.
Dalam dokumentari yang dibikin selama tiga tahun itu juga, ia memaparkan betapa teruk cara didikan yang diterapkan terhadap Downey termasuk mengajar bintang itu menonton filem porno.
Di sebalik semua kegagalan dan kehidupan masa silam yang sangat kelam itu, bintang yang kini berusia 57 tahun akhirnya berjaya melepaskan diri dari semua masalah buruk yang dilalui sejak kanak kanak.
Downey pada 1999, memberitahu mahkamah dia berterima kasih kepada bapanya yang memperkenalkan dadah pada usianya enam tahun dan menjadi penagih dua tahun kemudian.
Ia menyifatkan hal itu sebagai perkara terburuk yang telah menghancurkan kehidupannya dan dengan jelas telah dilakukan oleh bapanya sendiri.
Downey bagaimanapun enggan mengulang ingat kejadian lampau dalam hidupnya dengan lebih lanjut.
“Saya rasa kita patut melupakan perbincangan tentang kesannya terhadap saya.”
Bapanya meninggal dunia pada usia 85 tahun kerana penyakit parkinson di tahun 2021.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

“Mana Suhakam Ketika Anak Saya Dibunuh?” - Ibu Bapa Zulfarhan

gempak
26/07/2024
09:29 MYT
Bapa kepada arwah Zulfarhan, Zulkarnain Idros, 60, meluahkan rasa tidak puas hati terhadap Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berkaitan kenyataan yang membantah hukuman gantung sampai mati yang dijatuhkan terhadap enam bekas pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) kerana membunuh anaknya.
Berita

Sebutan Semula Kes Ibu Bapa Zayn Rayyan Pada 18 September

gempak
26/07/2024
03:12 MYT
Mahkamah Sesyen Petaling Jaya menetapkan 18 September ini sebagai tarikh baharu sebutan semula kes terhadap ibu bapa Zayn Rayyan Abdul Matiin yang didakwa mengabaikan kana-kanak austisme iru, Disember lalu.
Hollywood

Keanu Reeves Sentiasa Ingat Mati, Minta Semua Hargai Hidup

gempak
25/07/2024
14:21 MYT
Aktor Keanu Reeves telah melalui episod kehilangan ramai orang yang disayangi dalam hidupnya.
Hollywood

Celine Dion Dibayar RM9 Juta Untuk Nyanyi Satu Lagu Di Olimpik Paris 2024

gempak
25/07/2024
00:30 MYT
Khabar angin legenda pop terkenal dunia Celine Dion akan tampil kembali di upacara perasmian Sukan Olimpik Paris, awal pagi Sabtu ini semakin bertiup kencang.
Berita

Penoreh Getah Mengaku Tak Bersalah Rog*l Anak Kandung

gempak
24/07/2024
06:49 MYT
Seorang penoreh getah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen pada Rabu, atas dua pertuduhan merogol anak perempuan kandungnya sejak 2019.