Salah seorang aktor Hollywood dengan bayaran termahal, Robert Downey Jr mendedahkan dirinya sudah mengenali dan mengambil dadah sejak kanak kanak.

Malah, usianya baru enam tahun saat mencuba dadah; yang diberikan oleh bapanya sendiri! Dia kemudian kecanduan dadah dengan sangat teruk pada usia lapan tahun.

Pendedahan itu dibuat dalam dokumentari yang akan disiarkan di Netflix berjudul Sr, lapor Dailymail.uk

Menurut bintang Marvel itu, bapanya, Robert Downey Sr memberikan dadah jenis kanabis dan meminta dia mengambilnya daripada melarang dia bergelumang dengan najis dadah.

Ironi, seawal usia enam tahun juga pemegang watak ikonik Iron Man itu telah mengambil minuman keras dan ia sama sekali tidak dilarang oleh bapanya.

Namun bapanya hanya menyesali perbuatannya membuat kehidupan aktor itu rosak, kecanduan dadah dan pernah dipenjarakan beberapa tahun selepas itu.

Sr mengaku telah melakukan perbuatan bodoh dengan memberikan anak berusia enam tahun menghidap dadah.

Dalam dokumentari yang dibikin selama tiga tahun itu juga, ia memaparkan betapa teruk cara didikan yang diterapkan terhadap Downey termasuk mengajar bintang itu menonton filem porno.

Di sebalik semua kegagalan dan kehidupan masa silam yang sangat kelam itu, bintang yang kini berusia 57 tahun akhirnya berjaya melepaskan diri dari semua masalah buruk yang dilalui sejak kanak kanak.

Downey pada 1999, memberitahu mahkamah dia berterima kasih kepada bapanya yang memperkenalkan dadah pada usianya enam tahun dan menjadi penagih dua tahun kemudian.

Ia menyifatkan hal itu sebagai perkara terburuk yang telah menghancurkan kehidupannya dan dengan jelas telah dilakukan oleh bapanya sendiri.

Downey bagaimanapun enggan mengulang ingat kejadian lampau dalam hidupnya dengan lebih lanjut.

“Saya rasa kita patut melupakan perbincangan tentang kesannya terhadap saya.”

Bapanya meninggal dunia pada usia 85 tahun kerana penyakit parkinson di tahun 2021.