,
Laman Utama

Mulut Busuk Bau Petai, Ini Cara Dapatkan Balik Nafas Segar!

Amri Hassan
01/08/2023
05:21 MYT
Petai merupakan ulam-ulaman yang banyak digunakan dalam masakan di negara Asia terutama Malaysia, Thailand dan Indonesia.
Petai atau nama saintifiknya Parkia Speciosa mempunyai banyak khasiat yang terkandung di dalamnya antaranya mengandungi vitamin C yang berfungsi meningkatkan imun badan dan antioksida.
Ia juga mengandungi kalium untuk mengawal keseimbangan air badan dan fungsi jantung.
Petai miliki rasa dan aroma khas namun adakalanya baunya kurang menyenangkan, menusuk dan tahan lama.
Disebabkan aroma unik petai, ada segelintir individu rasa kurang senang dengan nafas berbau. Tapi jangan risau, korang boleh selesaikan masalah ini dengan mudah.

1. Minum air kopi

Kopi boleh menghilangkan bau petai. Selain minum kopi, korang boleh menggunakan biji kopi yang ditumbuk halus, kemudian kunyah.
Biarkan rasa pahit menyerap, dan jangan tambah gula karena ia akan membuat bau semakin kuat.
Di sebalik bau itu, Parkia speciosa mempunyai banyak khasiat jika kerap dimakan.
Minum kopi antara tip untuk menghilangkan bau. pic.twitter.com/TTzkfO9vPW— KKMalaysia???❤️ (@KKMPutrajaya) June 16, 2020

2. Teh tanpa gula

Minum teh selepas makan petai, teh hijau adalah pilihan terbaik!
Kandungan phytochemical dalam teh hijau bersifat antibakteria dan boleh membersihkan serta menghilangkan bakteria penyebab bau.
Selain menghingkan bau mulut akibat petai, teh juga boleh mengurangkan bau menyengat pada air kencing.

3. Kumur air garam

Berkumur dengan air garam efektif untuk menghilangkan bau petai dalam mulut. Caranya campurkan garam satu hingga dua sudu makan ke dalam air suam dan terus berkumur hingga hilang bau.
Korang juga boleh berkumur dengan ubat kumur agar mengekalkan nafas lebih segar. Kandungan klorik dioksida mampu membantu menghilangkan plak, bakteria dan sisa makanan.

4. Kunyah beras

Korang boleh mengunyah beras mentah untuk menghilangkan bau mulut. Kunyah saja 2-3 sudu beras mentah hingga hancur dan tiada lagi bau yang kurang enak.

5. Minum susu & yogurt

Untuk menghilangkan bau mulut akibat petai, korang juga bisa boleh minum susu atau makan yogurt.
Paling afdal, minum segelas susu atau setengah gelas yogurt selepas makan petai. Selain mengatasi bau mulut, ini juga baik untuk sistem pencernaan korang.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

"Tindakan Tembak Mati Anjing Liar Adalah Tidak Berperikemanusiaan" - Nashriq Ismail Sabri

gempak
18/10/2024
20:20 MYT
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bera, Nashriq Ismail Sabri, membantah sekeras-kerasnya operasi penangkapan dan pelupusan anjing liar, termasuk 'Kopi' dipercayai ditembak.
Hiburan

Marshanda Dakwa Hidap Bipolar Sebab Tabiat Minum Kopi

gempak
16/10/2024
13:50 MYT
Penyanyi dan pelakon Marshanda mendakwa dirinya menghidap masalah gangguan kesihatan mental, Bipolar kerana suka minum kopi.
Berita

Kopi Mati Ditembak: Tindakan Penguatkuasa Diambil Ikut Prosedur Lapangan

gempak
14/10/2024
10:25 MYT
Majlis Daerah Besut (MDB) telah mengambil tindakan mengikut prosedur lapangan ke atas seekor anjing liar bernama 'Kopi' yang tular di media sosial sejak minggu lalu. Exco Kesihatan, Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah berkata, dakwaan bahawa anjing tersebut dibiarkan setelah ia mati adalah tidak benar
Hiburan

Elak Pengambilan Gula Berlebihan Antara Tips Rosyam Nor Kekal Sihat - “Apabila Metabolisme Badan Mula Berkurang, Saya Terpaksa…”

gempak
09/10/2024
12:55 MYT
Masih dilihat cergas dan sihat pada usia 57 tahun, pelakon Datuk Rosyam Nor berkongsi tips penjagaan kesihatan.
Berita

Kelab Malam Tawar Kalung GRO Cecah RM100,000 Diserbu!

gempak
29/09/2024
14:50 MYT
Sebuah kelab malam mewah menawarkan kalung tip mencecah RM100,000 kepada gadis pelayan pelanggan (GRO) menerusi penemuan Ops Gegar di sebuah pusat beli-belah di Jalan Loke Yew, semalam.
BorakSeeni