Susulan daripada tuduhan Majlis Pengguna Hong Kong (HKCC) yang mendakwa terdapat unsur penyebab kanser yang terkandung dalam biskut keluaran Hup Seng baru-baru ini, syarikat pengeluar makanan popular itu tampil memberi kenyataan.

Menerusi maklum balas yang dimuat naik menerusi akaun Facebook rasmi Hup Seng Perusahaan Makanan (M) Sdn. Bhd., syarikat berkenaan memberitahu bahawa produk biskut keluaran mereka selamat untuk dimakan.


“Kami ingin mengucapkan terima kasih atas keprihatinan anda terhadap laporan HKCC tentang produk kami.

“Semenjak tahun 1958, sebagai pengilang biskut yang mengambil berat tentang tanggungjawab sosial, kualiti dan keselamatan produk adalah keutamaan kami.

“Kami ingin memaklumkan bahawa ‘Special Cream Cracker’ yang dihasilkan dan dipasarkan di Malaysia adalah selamat dimakan dan selaras dengan regulasi tempatan, standard kualiti dan standard keselamatan makanan,” kata kenyataan berkenaan.

Dalam pada itu, mereka turut menyatakan keterbukaan untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan jika siasatan diperlukan pada masa akan datang.

“Kami akan bekerjasama sepenuhnya dengan pihak berkuasa dalam penyiasatan sekiranya diperlukan. Kami mengucapkan terima kasih kepada semua pelanggan setia dan pekerja atas sokongan yang berterusan,” kata kenyataan itu lagi.

Pada Isnin lalu, portal The South China Morning Post melaporkan 60 sampel biskut dan keropok, termasuk produk keluaran Hup Seng yang diuji mengandungi elemen mendorong kanser seperti glycidol atau acrylamide.

Selain itu, HKCC turut menyatakan bahawa 40 peratus produk yang diuji mempunyai label nutrisi yang mengelirukan.

Media tempatan turut melaporkan Saham Hup Seng jatuh 2.7 peratus kepada 91 sen pada Jumaat, yang membawa kepada penurunan tertinggi dalam tempoh dua bulan.

***Untuk kemaskini berita terkini, cepat & mudah, langgan saluran Telegram Gempak!
Dah mengundi artis kegemaran korang di AME 2021? Klik banner di bawah untuk mengundi!