,
Viral

Buat Live, Muat Naik Video Cerai Di Laman Sosial Hanya Buka Aib Rumah Tangga

Gempak
13/08/2024
07:23 MYT
Melakukan siaran langsung atau berkongsi rakaman video perceraian di laman sosial dilihat sebagai membuka aib hal rumah tangga sesuatu pasangan.
Memetik Harian Metro, Pensyarah Fiqh Fatwa Kontemporari, Pusat Kajian Syariah dan juga Timbalan Dekan Industri, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Datuk Dr Mohd Izhar Ariff memberitahu, rakaman atau bahan sedemikian sepatutnya diserahkan kepada mahkamah sebagai bahan supaya memastikan hak mereka iaitu isteri terbela.

Video cerai

"Saya bersetuju untuk golongan isteri mendapatkan hak mereka dengan merakam video ataupun suara, tetapi saya tidak bersetuju untuk dibuat secara langsung atau muat naik rakaman itu di media sosial.
"Perkara itu hanya akan membuka keaiban rumah tangga itu. Oleh kerana itu, saya nasihatkan orang awam terutama suami dan isteri, kalau terdapat apa saja bukti, ia bukan disiarkan dan dimuat naik di laman sosial. Tetapi digunakan bahan itu untuk diberi kepada peguam dan mahkamah bagi membela hak mereka.
"Perkara ini penting bagi memastikan mereka ini tidak dinafikan hak, tidak difitnah oleh suami atau bekas suami atau keluarga suami. Dalam erti kata lain, kena bijak dalam kita membuat apa-apa keputusan," katanya.
Tambah beliau, perceraian yang ditayangkan di platform media sosial turut dilihat sebagai satu trend pada masa kini.
"Akhir-akhir ini memang betul saya melihat bahawa trend menceraikan isteri secara langsung atau rakaman semakin meluas dalam kalangan masyarakat.
"Kita faham bahawa perempuan ataupun isteri ingin merakam bertujuan untuk menjadikan ia bukti bahawa mereka sudah diceraikan.

ARTIKEL BERKAITAN: Nora Ariffin Diceraikan Suami Menerusi Rakaman Video

ARTIKEL BERKAITAN: “Suami Hanya Ikut Arahan, Melepaskan Saya Tanpa Sebarang Sebab”- Nora Ariffin

ARTIKEL BERKAITAN: Sah Cerai Dengan Dr Munzir, Puteri Zarith Rasa Seperti ‘Reborn’ - “Saya Mahu Jalani Kehidupan Dengan Indah”

ARTIKEL BERKAITAN: Rumah Tangga Didakwa Sedang Goyah, Ini Respons Shuk Sahar…

"Ini kerana, ada dalam kalangan masyarakat kita, khususnya orang lelaki, yang mereka ini lafaz cerai kemudian mereka nafikan. Bagi mereka tidak ada saksi, tidak ada orang yang tengok kecuali isteri," katanya.
"Jadi, mereka beranggapan bahawa hanya seorang isteri yang mendengar mereka boleh menafikan. Malah boleh mengatakan bahawa mereka tidak menceraikan isteri serta pelbagai alasan lain.
"Disebabkan itu, ramai orang perempuan hari ini hendak menjaga dan mendapatkan hak mereka dengan merakam video, suara dan seumpamanya untuk membuktikan di mahkamah bahawa mereka diceraikan oleh si suami," katanya.

Untuk rekod, seorang peniaga TikTok diceraikan oleh suami dengan talak satu ketika sedang bersiaran langsung.

Sementara itu, pada semalam, penyanyi, Datuk Nora Ariffin memuat naik video di Instagram yang memaparkan suaminya iaitu Dr Rushdi Ramli, melafazkan cerai talak satu terhadap dirinya.
Sumber: Harian Metro Sumber foto: Simple Learn
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

“Fattah Okay Sahaja Di Set Penggambaran, Dia Sangat Professional” - Liyana Jasmay

gempak
14/09/2024
23:55 MYT
Pelakon dan penyanyi Liyana Jasmay enggan mengulas dan memberi sebarang komen berkenaan rumah tangga aktor, Fattah Amin. meskipun sedang menjalani penggambaran untuk sebuah naskhah bersama.
Hiburan

Fattah Amin Dedah Tiada Orang Ketiga, Akui Masih Sayangkan Fazura

gempak
14/09/2024
04:26 MYT
Pelakon Fattah Amin menegaskan bahawa tiada wanita lain dalam hidupnya yang menyebabkan kepada keruntuhan rumah tangganya bersama aktres, Fazura.
Hiburan

“Saya Sudah Ada Isteri, Kenapa Nak Layan Orang Ketiga?” - Video Fattah Amin Ulas Tentang ‘Penyondol’ Kembali Tular

gempak
14/09/2024
03:12 MYT
Satu video temu bual berkaitan pelakon, Fattah Amin mengulas tentang isu orang ketiga dalam perhubungan kembali tular dalam media sosial.
Hiburan

Pengawal Peribadi Fazura ‘Spill The Tea’, Dakwa Fattah Amin Disondol Oleh Stylist?

gempak
14/09/2024
01:55 MYT
Susulan berita menggemparkan berkaitan pemfailan cerai yang dilakukan oleh aktres jelita, Fazura terhadap suami, Fattah Amin, timbul satu lagi pendedahan terhadap isu rumah tangga pasangan selebriti itu.
Hiburan

7 Tahun Kahwin, Fazura Fail Cerai Terhadap Fattah Amin

gempak
13/09/2024
04:38 MYT
Aktres dan usahawan Nur Fazura Sharifuddin dilaporkan telah memfailkan permohonan cerai terhadap suami, pelakon Fattah Amin, pagi tadi selepas tujuh tahun berkahwin.