,
Hiburan

Buku Teks Kini Dalam Versi Digital, Mimpi Ngeri Sandang Beg Berkilo-Kilo Bakal Berakhir?

Hanafis Haris
14/01/2021
08:52 MYT

Igauan ngeri semua murid dan pelajar sekolah yang setiap hari menyandang bebaban buku teks mungkin berakhir apabila versi digital telah dikeluarkan.

Menurut Agensi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Perbadanan Kota Buku (PKB), pihaknya telah membangunkan aplikasi “KPM eTextbook Reader” bagi memudahkan murid mendapatkan buku teks sekolah secara digital.

Menerusi satu kenyataan hari ini, KPM memaklumkan aplikasi itu sekali gus memberi akses buku teks sekolah secara digital kepada murid yang akan memulakan sesi persekolahan ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula hari ini hingga 26 Januari.

Difahamkan, KPM eTextbook Reader membantu murid-murid memuat turun buku teks digital melalui penyediaan piawaian fail EPUB iaitu format fail standard terbuka.

Buku digital ini lebih ringan dan serasi dengan peranti mudah alih.

“Aplikasi boleh didapati secara percuma melalui laman sesawang www.textbook.moe.gov.my atau boleh terus dimuat turun melalui Google Play Store atau Apple App Store dengan carian KPM eTextbook Reader,” menurut KPM.

Untuk makluman, aplikasi tersebut membolehkan murid mengakses buku teks digital menggunakan telefon pintar dan tablet pada bila-bila masa baik di luar sekolah atau kediaman untuk sesi Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR).

Capaian internet juga tidak diperlukan setelah aplikasi dimuat turun.

Apapun aplikasi KPM eTextBook Reader menjadi penyelesai masalah beg sekolah berat dan mengurangkan kos mencetak buku teks.

Sumber: Bernama Sumber Gambar: Malaysiakini
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

49 Pelajar Sakit Perut Keracunan Makan Di Sekolah

gempak
29/09/2024
04:31 MYT
Seramai 49 pelajar di sebuah sekolah menengah di Membakut, Beaufort, Sabah mengalami sakit perut dipercayai akibat keracunan makanan pada Rabu lalu.
Hollywood

Charlie Puth Kahwin Kekasih Zaman Sekolah, Majlis Ringkas Di Rumah Keluarga

gempak
18/09/2024
06:55 MYT
Penerbit, penyanyi dan penulis lirik terkenal Charlie Puth berkongsi berita gembira apabila berkongsi butiran dan foto serta video perkahwinan bersama kekasihnya, Brooke Sansone.
Berita

Abang Bas ‘Crush’ Dengan Murid Sekolah Menangis Didakwa

gempak
10/09/2024
04:29 MYT
Pemandu bas yang sebelum ini tular memuat naik rakaman video penumpang bas sekolah sebagai ‘crush’ atau ‘kesayangan’ menangis selepas didakwa di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini atas dua pertuduhan melakukan amang seksual kanak-kanak, sejak April lalu
Terkini

Pemandu Bas Rakam Video Murid Sekolah Direman Lima Hari

gempak
06/09/2024
05:55 MYT
Pemandu bas dipercayai memuatnaik rakaman video penumpang bas dipercayai pelajar sekolah rendah sebagai orang yang disukainya atau 'crush' dan 'kesayangan', direman lima hari bermula hari ini.
Viral

Budak Lelaki Guna Besen Ulang-Alik Ke Sekolah Jentik Hati Netizen - "Kasihannya, Tolonglah Mereka..."

gempak
03/09/2024
13:38 MYT
Kecekalan seorang budak lelaki ke sekolah dengan menaiki sebiji besen mengundang pelbagai reaksi netizen, ada yang menguji kesungguhan dan semangat kanak-kanak lelaki berkenaan.
BorakSeeni