Sebuah restoran yang menyajikan makanan India iaitu Nadodi mencatat sejarah tersendiri apabila tersenarai dalam Asia's 50 Best Restaurants List 2021.

Ini merupakan kali kedua restoran di Malaysia tersenarai dalam pengiktiran berkenaan.

Tambah membanggakan, ia kali pertama buat restoran yang menyajikan hidangan citarasa India selatan.

Untuk makluman, restoran Nadodi yang terletak di Jalan Yap Kwan Seng ini telah terpilih antara 51 dan 100 dalam senarai yang ditaja oleh S. Pellegrino dan Acqua Panna.

Senarai itu berdasarkan undian yang dikeluarkan oleh 50 Akademi Restoran Terbaik di Asia yang terdiri daripada lebih daripada 300 pengkritik seperti cef, restoran dan gourmet terkemuka di seluruh benua.

Difahamkan, peringkat penuh akan didedahkan kepada umum melalui pengumuman digital melalui saluran pertubuhan itu pada hari Isnin, 22 Mac, hanya beberapa hari menjelang majlis anugerah maya 50 Restoran Terbaik 2021 di Asia pada hari Khamis, 25 Mac.

Sekadar info, Nadodi membawa maksud ‘nomad’ dalam beberapa bahasa India Selatan.

Nadodi menyajikan masakan India Selatan yang asli daripada rasam sehingga kari ketam.

Nadodi, yang dibuka pada tahun 2017, dipimpin oleh Pengarah Restoran Kartik Kumar, Pengurus Mixologist dan Operasi Akshar Chalwadi dan Cef de Cuisine Sricharan Venkatesh.

Nadodi mendapat namanya setelah ketiga-tiga individu itu menyedari makanan di Kuala Lumpur sangat mirip dengan apa yang mereka makan semasa perjalanan mereka ke pelbagai negara.

A post shared by NADODI (@nadodikl)