,
Gaya Hidup

Cermin Mata Mahatma Gandhi Dijual Dengan Harga RM1.4 Juta!

Amri Hassan
23/08/2020
03:37 MYT
Sepasang cermin mata disaluti emas milik Mahatma Gandhi berjaya dijual dengan harga £ 260,000 (RM1.4 juta), sekaligus mengejutkan pemiliknya yang tidak menyangka ia mempunyai nilai begitu tinggi.
Individu yang memiliki cermin mata itu meninggalkannya dalam sampul surat yang diserahkan kepada pelelong tempatan di Bristol, England, tiga minggu lalu.
"Kami menemui sampul itu dalam peti surat. Mengikut maklumat yang diperolehi, individu itu mendapat cermin mata berkenaan daripada bapa saudaranya," tulis agensi East Bristol Auctions di Instagram.
Bapa saudara individu berkenaan bekerja dengan syarikat petroleum Britain di Afrika Selatan, di mana Gandhi menghabiskan bertahun-tahun sebelum kembali ke India untuk melancarkan pergerakan memperjuangan kebebasan.
Gandhi diketahui sering memberikan barangan tidak digunakan kepada mereka yang memerlukan atau yang membantunya.
"Individu itu beritahu saya, jika tiada pembida, buang sahaja. Malah ketika dicadangkan harga asal 15,000 pound, dia sangat terkejut.
"Kami tumpang gembira kerana dia berjaya menjual cermin mata itu dengan harga yang sangat tinggi. Dia seorang lelaki yang sudah berusia dan mungkin melalui saat-saat sukar dalam tempoh beberapa bulan ini, harapnya wang hasil jualan dapat membantunya," kata jurucakap, Andy Stowe, kepada The Hindustan Times.
Identiti pembeli tidak didedahkan, namun cermin mata itu kini dikhabarkan menjadi milik seorang lelaki dari Amerika Syarikat.
Sumber: Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Didakwa Amal Ilmu Hitam, 5 Individu Dipukul Sampai Mati

gempak
15/09/2024
20:38 MYT
Lima orang termasuk tiga wanita dipukul sampai mati kerana didakwa mengamalkan ilmu sihir di negeri Chhattisgarh di tengah India, pada Ahad.
Bollywood

Penyanyi Bengang Dibaling Kasut, Cabar Peminat: “Siapa Buat? Naik Ke Pentas!”

gempak
09/09/2024
02:55 MYT
Penyanyi yang terkenal dengan lagu Tauba Tauba, Karan Aujla berang dan mencabar penonton yang telah membaling kasut ke arahnya sewaktu membuat persembahan di London baru-baru ini.
Berita

Tanah Jerlus Masjid India: Keluarga Lakukan Ritual Agama Sebelum Pulang Ke India

gempak
01/09/2024
09:56 MYT
Berdepan tragedi ahli keluarga 'ditelan' tanah dan 'hilang' sekelip mata bukanlah satu realiti yang mudah diterima, apatah lagi tidak berkesempatan untuk menatap wajah insan tersayang itu buat kali terakhir.
Terkini

Tanah Jerlus Masjid India: Pasukan SAR Guna Teknik Hantar Botol Ke Titik Terakhir - KPN

gempak
27/08/2024
12:12 MYT
Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) wanita warga India yang hilang dalam kejadian tanah jerlus di Masjid India, di sini mengunakan pelbagai teknik pencarian termasuk menghantar botol ke ke titik terakhir di loji Indah Water Konsortium (IWK) Pantai Dalam.
Berita

Tanah Jerlus Masjid India: Wajah Sugul, Penuh Harapan Anak Menanti Ibu Tercinta

gempak
25/08/2024
09:55 MYT
Seawal pagi, susuk pemuda ini - dengan wajah penuh sugul sudah berada di lokasi kejadian tanah jerlus di Masjid India, Kuala Lumpur.