Mungkin tidak ramai yang tahu tentang penerbit muzik kelahiran Sarawak yang membina nama di kota Los Angeles, Alvin Wee.

Namun, Alvin telah banyak berkhidmat menghasilkan muzik untuk beberapa nama besar seperti Pharell William, Christina Aguilera, Yuna dan ramai lagi.

Bukan itu sahaja, Alvin juga telah bekerja untuk penghasilan muzik dalam beberapa filem terkenal seperti James Bond : No Time To Die, The Kingsman, Mulan (2020) dan banyak lagi.

Gempak berpeluang menemu bual Alvin secara maya, antara perkara yang dikongsinya adalah mengenai harapan untuk bekerjasama dengan lebih banyak artis di Malaysia.

"Saya telah menghasilkan muzik untuk Dayang Nurfaizah, Hael Husaini dan Adira Suhaimi dalam lagu Malaysiaku yang mereka nyanyikan secara langsung sempena sambutan Hari Kebangsaan baru-baru ini.

"Jadi, sudah tentu saya mahu bekerja dengan lebih ramai artis tempatan kelahiran Malaysia selepas ini kerana bagi saya, kebanyakan artis kita sangat berbakat dan mempunyai kebolehan masing-masing.

"Jika berpeluang, saya mahu bekerjasama dengan penyanyi tersohor Malaysia, Datuk Seri Siti Nurhaliza," katanya.

Alvin berkata demikian ketika sesi temu bual secara maya bersama media Malaysia di World Trade Centre Kuala Lumpur (WTCKL) pada Isnin.

Dalam pada itu, Alvin, 32, turut berkongsi pendapatnya tentang pertumbuhan industri muzik di Malaysia.

"Pada pendapat saya, industri muzik di Malaysia sedang membangun dengan baik, tetapi kita harus bawa muzik ke satu tahap yang lebih luas.

"Muzik bukan sahaja boleh dicipta untuk tujuan hiburan semata-mata, ia boleh dihasilkan untuk permainan video dan sesuatu yang lain" katanya lagi.

Antara anugerah berprestij yang pernah memberi pengiktirafan kepada hasil kerja adalah Festival Filem Golden Horse 2016.

Alvin juga terlibat sebagai penulis bersama dan menghasilkan lagu Together We Rise yang dipersembahkan oleh Jaclyn Victor dan Vince Chong sebagai lagu rasmi penutupan Sukan SEA ke-28 di Kuala Lumpur tiga tahun lalu.