Penyanyi dangdut dari Indonesia, Cita Citata memberitahu dirinya kini menderita penyakit autoimun.

Autoimun adalah penyakit di mana badan manusia itu menghasilkan antibodi sendiri yang menyerang sel-sel badan atau organ manusia itu sendiri.

Apa yang mengejutkan, penyanyi itu mengatakan dia diberitahu telah mendapat penyakit tersebut kerana sikapnya yang suka mengambil suntikan vitamin C dan pil kecantikan lain terutama untuk memutihkan kulit sejak beberapa tahun lalu.

Hal itu diakui Cita Citata kepada media Republik tersebut.

"Jadi gara-gara itu (kimia) sel darah putih saya terlalu banyak. Boleh jadi kerana vitamin C, dan saya suntik juga whitening.

"Sebab itu saya sudah berhenti melakukan itu (whitening) sekarang," katanya seperti dilaporkan GempakId.

Menurut Cita Citata, sejak lima tahun lalu dia selalu mengambil suntikan vitamin C untuk menambahkan staminanya dengan jadual kerja yang padat.

Selain itu, dia sering minum atau mengambil ubat pemutih kulit untuk memastikan penampilannya sebagai seorang selebriti sentiasa kelihatan cantik.

"Dulu setiap hari kerana jadual persembahan terlalu padat, saya banyak mengambil vitamin termasuk melalui suntikan.

"Ternyata impaknya seperti ini. Saya tidak tahu telah menderita autoimun sejak lima tahun lalu," akuinya lagi.

Pelantun Goyang Dumang itu kemudian mengatakan, oleh kerana telah memiliki pengalaman maka dia berkongsikan hal tersebut kepada masyarakat, terutama buat golongan yang kerap mengambil suplimen seperti dirinya.

"Saya tidak melarang atau cuba mempengaruhi orang lain untuk mengambil segala bentuk suplimen kecantikan. Saya tidak layak menjatuhkan sebarang hukuman untuk sesiapa yang mengambilnya akan sakit atau lainnya.

"Tapi saya rasa adalah lebih baik berhati hati dan memilih kepada proses mengambil pemakanan atau suplimen seperti herba. Kesannya mungkin lama tapi lebih baik," pesan Cita Citata.

Instagram: @cita_citata