Prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di seluruh Selangor terpakai bagi mukim Klang, lapor AWANI pada 14 Oktober 2020.

Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata ia sekali gus bermakna SOP PKPB di mukim Klang yang diumumkan pada minggu lalu adalah terbatal.

“Kerajaan sebelum ini telah mengumumkan PKPB di seluruh negeri Selangor bermula hari ini, 14 Oktober 2020.

“Ingin dijelaskan bahawa, dengan pengumuman ini maka SOP PKPB di mukim Klang yang diumumkan lebih awal adalah terbatal.

“Oleh itu, SOP PKPB seluruh Selangor adalah terpakai juga bagi mukim Klang,” katanya pada sidang media secara maya pada Rabu.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata pihak berkuasa agama sama ada di peringkat Persekutuan ataupun negeri akan mengumumkan ketetapan mengenai solat berjemaah dan Jumaat dalam masa terdekat.

Bagi perkembangan berhubung operasi pematuhan PKPP, beliau berkata Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menahan 284 individu pada Selasa atas kesalahan ingkar arahan PKPP.

“Daripada jumlah itu, seramai 278 individu dikompaun, enam lagi direman,” katanya.



Berdasarkan laporan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Jumlah kes baru hari ini mencatatkan jumlah sebanyak 660 pesakit, 654 daripadanya adalah kes tempatan dan 6 kes import.

Jumlah kes aktif pula adalah sebanyak 5,768 kes setakat ini.

Terdapat 108 kes telah dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) dan 35 pesakit memerlukan alat bantuan pernafasan.

Untuk kes sembuh baru pula mencatatkan jumlah sebanyak 233 orang menjadikan jumlah pesakit yang sembuh secara keseluruhan sebanyak 11,605.

Dukacita dimaklumkan, terdapat 4 kematian terbaru hari ini menjadikan jumlah kematian keseluruhan di Malaysia sebanyak 167 kes.

Sumber : Astro AWANI & Instagram KKM