Biarpun pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan telah diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk mengekang wabak COVID-19, nampaknya masih ada yang tidak mematuhi arahan dikeluarkan.

Menerusi tinjauan di media sosial, masih ramai warganet berkongsi foto masyarakat yang berdegil keluar makan dan berhimpun beramai-ramai.

BACA: Masih Ramai Yang Lepak Kedai Makan… Degilnya! Tak Rasa Bersalah Ke?

Kecewa dengan sikap orang awam yang kalis dengan nasihat pihak atasan, sesetengah netizen tampil dengan idea yang meminta supaya pengacara Azwan Ali dan pereka fesyen tersohor Datuk Rizalman Ibrahim mengambil alih tugas terbabit.

Menerusi satu posting Facebook Haslina Abu Hassan, dia menyarankan supaya kedua-dua individu ini menasihati masyarakat mengenai kepentingan 'social distance' susulan krisis COVID-19.

"Bagi je Azwan Ali dan Datuk Rizalman. Sebab diorang punya maki hamun bernanah telinga kalau dengar.

"Sesuai untuk mereka yang degil dan tak mahu ikut arahan," katanya.

Posting berkenaan turut mendapat perhatian Rizalman sendiri yang kemudiannya memuat naik 'screenshoot' tersebut di Instagram miliknya.

"Pandai hangpa na," katanya ringkas sebagai kapsyen.

Bagi Azwan pula, tinjauan Gempak di akaun Twiternya menyaksikan pengacara itu aktif memberi nasihat biarpun adakalanya perkataan digunakan sedikit kasar.

Terpulang pada orang ramai untuk 'menghadam' nasihat sebegitu.

Apapun, pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan 'sanitizer', kurangkan aktiviti di luar rumah serta lakukan semua perkara yang boleh mencegah COVID-19!

pandai hangpa naa

A post shared by rizalman71 (@rizalman71) on