Pengguna media sosial pasti mengenali Mekyun, gadis berbangsa Cina yang cukup fasih berbicara dengan menggunakan dialek Kelantan. Keletahnya sering menyorot perhatian netizen, terutama dalam penghasilan kandungan pendek di platform TikTok dan Instagram.

Merupakan graduan Universiti Tun Husseun Onn Malaysia (YTHM) dalam jurusan Kejuruteraan Elektrik, Mek Yun atau nama sebenarnya Wee Yun Nee merupakan pelajar yang cemerlang sepanjang pengajian.

Buktinya, Mekyun merupakan graduan kelas pertama dan juga penerima Anugerah Naib Canselor di peringkat pengajian diploma dan ijazah sarjana muda, selain penerima Anugerah Projek Sarjana Muda Terbaik pada peringkat ijazah sarjana muda.

A post shared by Mekyun (@mekyunn)


Sekali lagi, Mekyun mencipta nama dan menyorot perhatian netizen selepas wajahnya dilihat menghiasi papan iklan gergasi UTHM pada pintu masuk universiti itu.

“Still tak percaya Mekyun masuk billboard besar ni! So proud of my dear self, achievements and how far I’ve come. This goes out to my family, friends and korang semua!! Mekyun sayang sangat dekat korang tau!” tulis Mekyun pada ruangan kapsyen di Instagram.

A post shared by Mekyun (@mekyunn)


Meskipun dikenali ramai sebagai influencer atau pempengaruh di media sosial, Mekyun kini memilih untuk berkarier sebagai Growth Executive di Teleport by AirAsia.

Undi bintang digital dan content kegemaran anda di dalam carta mingguan Gempak Most Wanted 2022 di sini. Anda juga boleh membuat pencalonan baharu untuk carta mingguan seterusnya. Selamat mengundi!