Selepas mendakwa aplikasi iPhone telah menukar dirinya menjadi homoseksual atau gay, seorang lelaki di Rusia memfailkan saman satu juta ruble (RM62,917) terhadap syarikat teknologi gergasi Amerika Syarikat, Apple, 20 September lalu.

Memetik laporan Sinar Harian, tuntutan undang-undang tersebut difailkan di sebuah mahkamah di Moscow selepas lelaki itu tersalah menerima mata wang kripto 'Gaycoin' melalui aplikasi telefon pintar tersebut.

Menurut lelaki itu, wang 'GayCoin' tersebut diterima bersama nota 'Jangan nilai sehingga anda cuba'.

"Bagaimana saya mahu membuat penilaian tentang sesuatu jika tidak mencubanya terlebih dahulu. Saya akhirnya memutuskan untuk mencuba seks sejenis.

"Kini, saya sudah ada teman lelaki. Saya tidak tahu bagaimana mahu menjelaskan tentang perkara itu kepada ibu bapa saya.

"Hidup saya telah berubah menjadi lebih teruk dan tidak akan kembali normal semula," jelas kandungan aduan yang difailkan oleh lelaki tersebut.

Sementara itu menurut peguamnya, Sapizhat Gusnieva, kes itu diklasifikasikan sebagai serius kerana anak guamnya menjadi takut dan merana.

Menurut Sapizhat, anak guamnya mendakwa Apple telah mendorong dirinya terlibat dengan homoseksual melalui manipulasi aplikasi.

Malah, perubahan itu telah merosakkan moral dan mentalnya.

"Apple perlu bertanggungjawab terhadap program mereka walaupun pertukaran itu dikatakan berlaku pada aplikasi pihak ketiga," katanya.

Difahamkan, saman itu difailkan pada 20 September lalu dan pendengaran kes dijadualkan pada 17 Oktober ini.

Sumber: Sinar Harian