Hanya tiga minit sahaja masa diperlukan untuk merakam gambar secantik jurufoto profesional? Eh...Biar betul!

Tapi kalau betul, makin ‘up’ la sosial media masing-masing lepas ni sebab gambar 'padu' semuanya…

So, macam mana caranya? Ikuti tips di bawah:

Idea & Perspektif

Begini caranya untuk mengambil gambar yang cantik dengan teknik komposisi aturan sepertiga.
Cara terbaik untuk menangkap kenangan adalah melalui video, klip pendek. Oleh kerana komposisi adalah konsep yang paling asas dalam pengambilan video, kaedah komposisi aturan sepertiga boleh digunakan untuk video.

Hidupkan garisan grid pada kamera telefon pintar anda dan anda akan melihat 9 kotak segi empat di skrin telefon. Cari subjek yang menjadi fokus gambar dan letakkannya di sudut kiri atau kanan gambar. Hasilnya adalah gambar yang kelihatan profesional dan kemas.

Empat persimpangan adalah kedudukan terbaik untuk subjek. Empat mata di mana empat garisan grid bersilang adalah tempat paling sensitif bagi orang 4 mata ini juga "titik fokus visual".


(Teknik komposisi aturan sepertiga)

www.facebook.com/tieweng/photos/pcb.2959027237471935/2959015124139813/?type=3&theater


www.facebook.com/tieweng/photos/pcb.2959027237471935/2959015384139787/?type=3&theater

Teruja tak lepas dah faham tentang komposisi aturan sepertiga? Masa untuk Reno2 untuk membuat debutnya!

Ramai orang kata susah nak rakam video yang stabil dengan menggunakan telefon bimbit.

Dengan Reno2, peranti ini dilengkapi dengan fungsi Penstabilan Video Ultra Steady, ciri ini meningkatkan kesan penggambaran anda dengan pemandangan gerakan berkelajuan tinggi, kerana OPPO Reno2 menyokong penstabilan imej optik OIS + penstabilan imej elektronik EIS, walaupun ketika membuat pergerakan kuat bergerak, di dalam kereta atau berjalan, fungsi penstabilan akan diambil pada pergerakan menyediakan video stabil.

Bagaimanapun, hanya menggunakan teknik umum tanpa sudut, kaedah 3-point tidak dapat dilaksanakan pada telefon pintar. Ciri zum yang kuat dan ciri Ultra-Wide-Angle diperlukan untuk mencapai komposisi. Sudut Lebar Ultra adalah serba boleh dalam menembak semua jenis adegan terutamanya dengan zoom hibrid 5x khas.

Kanta telefoto 13MP dalam empat kamera OPPO Reno2 boleh mencapai zoom optik 5x hibrid, sehingga 20x zoom digital, gabungan lensa sudut lebar dan kanta telefoto membuat imej yang lebih halus.

Sebagai contoh ketika menangkap pemandangan, kanta terbaik yang digunakan ialah Sudut Lebar Ultra kerana menawan lebih banyak keindahan memberikan lebih banyak ungkapan dan kehidupan kepada imej. Untuk menangkap butiran, gunakan zoom 2x hingga 5x untuk mengeluarkan ciri-ciri objek.

Dan tidak ada yang jauh dari jarak dengan ciri Zum 20x. Tangkap semua yang anda lihat hanya dengan klik butang dari satu peranti.

Sebagai contoh, pilihan untuk memilih sudut terbaik dengan Sudut Lebar Ultra ON & OFF





Membuat video perjalanan lebih peribadi dengan mod potret untuk memberi tumpuan sepenuhnya kepada perkara yang penting

Anda mungkin tertanya-tanya apakah petua untuk mengambil potret yang baik? Yang pertama, sebagai manusia mempunyai banyak ekspresi wajah dan penuh dengan emosi jurugambar perlu prihatin pada emosi yang dinyatakan oleh subjek untuk menangkap gamber yang sempurna.

TETAPI kita mempunyai petua yang lain, dengan menggunakan kelajuan pengatup ia membolehkan kamera untuk mengambil dan menangkap imej terbaik.

Satu lagi perkara yang perlu diketengahkan ialah tumpuan potret, subjek harus berada dalam julat tertentu untuk mencapai kesan bokeh.

Ciri bokeh yang ditawarkan oleh OPPO Reno2 adalah keajaiban! Dengan pilihan untuk mengawal kesan kabur pada latar belakang jika pengguna memutuskan subjek menjadi satu-satunya titik tumpuan visual dalam gambar untuk memberi tumpuan sepenuhnya kepada subjek utama yang menjadikannya lebih menonjol!

Biasanya apabila menangkap potret, pengguna disyorkan untuk menggunakan tripod atau selfie stick untuk mencapai gambar yang stabil dan sempurna.

Cahaya semula jadi yang mencukupi juga memainkan peranan pencahayaan dapat “menyalakan” gambar anda daripada baik kepada hebat.

Pencahayaan semula jadi lebih sesuai untuk tona kulit apabila mengambil potrait manakala cahaya lembut, biasanya semasa matahari terbit atau matahari terbenam, dapat menerangi landskap yang indah.

Kamera Night Vision

Foto OPPO Reno2 kelihatan sangat baik pada siang hari apabila terdapat cahaya yang mencukupi. Pada waktu malam, OPPO Reno2 boleh menghidupkan mod malam yang melampau, yang dapat meningkatkan kecerahan foto pada waktu malam dan mengekalkan butirannya dengan lengkap.

Mod malam ekstrem OPPO Reno2 boleh menjadi berkesan apabila pemandangan jalan sangat indah pada waktu malam!




Menangkap gambar dalam mod malam yang amat gelap, seperti yang ditunjukkan di atas, adalah disyorkan untuk menangkap pemandangan jalanan atau langit berbintang, kerana kedua-dua pemandangan ini, dengan mod malam yang melampau memaparkan cahaya atau cahaya bintang kelihatan lebih cantik dan cerah, tanpa mencuci butiran dengan pemandangan terang.

Fungsi SoLoop, mengedit video tepat di hujung jari anda

Untuk pengguna Vloggers yang bercita-cita, (atau pengguna yang ingin membuat video perjalanan menjadi Vlogs), pengeditan mungkin lebih sukar daripada menembak, yang sering merosot Vloggers (atau pengguna) terlalu banyak pendatang baru, tetapi dalam OPPO Reno2, terdapat alat pengeditan pintar: SoLoop yang mengintegrasikan sebilangan besar bahan dan fungsi penyuntingan, supaya pengguna boleh menembak gaya Vlog yang mereka mahu dengan mudah!

Prestasi Tinggi + Kapaciti Besar

OPPO Reno2 dilengkapi dengan pemproses Snapdragon 730G, ditambah dengan RAM 8GB RAM + 256GB kombinasi ROM, bateri 4000mAh, ditambah dengan VOOC Charge 3.0, bukan hanya bateri tahan lama, tetapi juga membolehkan pengguna menggunakan pemotongan telefon bimbit semasa mengecas tanpa haba.

Jangan bimbang tentang kekurangan storan untuk kapasiti yang besar, prestasi tinggi dengan mudah boleh mengedit filem tanpa perlu bimbang tentang prestasi lambat.


OPPO sangat stabil dan besar di pasaran Malaysia. Untuk tujuan ini, OPPO juga terus meningkatkan perkhidmatannya kepada pengguna.

Kini, OPPO telah membuka kedai konsep utama di The Gardens Mall di Kuala Lumpur. Selain dapat menikmati telefon pintar terkini OPPO, ada juga perkhidmatan seperti pembaikan dan pembersihan telefon untuk pengguna!

Bagi pengguna yang berminat dengan OPPO Reno2, mereka boleh pergi ke cawangan OPPO rasmi, peniaga sah dan platform rasmi OPPO untuk menyemak dan membeli dari sekarang!