Akademi Raja Azrey milik pelakon dan pengarah Raja Azrey Raja Kamaruzzaman mendapat suntikan dana sebanyak RM1.5 juta daripada Mayrose Empire Sdn. Bhd. yang juga anak syarikat Kumpulan Astana’hu Sdn. Bhd..

Raja Azrey berkata, akademi miliknya adalah sebuah program dikendalikan oleh Syarikat Pondok Karya Kreatif yang telah ditubuhkan pada September 2019 di mana setiap program drama dibuat secara bersiri.

Menurutnya, dalam akademi itu juga diwujudkan kelas lakonan sebagai pendedahan persiapan tentang bagaimana mereka ingin menjadikan lakonan sebagai karier mereka.

“Setiap peserta yang berdaftar wajib mengikuti dua sesi kelas iaitu teori dan praktikal. Sesi pertama iaitu sesi didalam kelas menekankan teknik lakonan yang betul, intonasi dialog, mengenal shot, bacaan skrip dan keperluan yang perlu diadakan sebelum seseorang itu masuk ke set penggambaran.

“Sesi kedua pulak adalah sesi praktikal yang mana skrip dan watak yang telah diberikan harus diterjemahkan di set penggambaran,” katanya pada majlis pelancaran Akademi Raja Azrey dan majlis menandatangani suntikan dana baru-baru ini.

Pentaskan teater 7 Wahyu

Menerusi dana itu, satu usahasama pementasan teater 7 Wahyu akan diterbitkan Pertubuhan Rangkaian Pembangunan Pendidikan Dan Sosial Malaysia dengan Geliga Opera Merah.

Syarikat itu telah diamanahkan bagi pengurusan dana di bawah kolaborasi kepada keseluruhan projek pementasan itu secara rasminya.

Projek itu akan menampilkan keterlibatan sebahagiannya dari peserta-perserta Akademi Raja Azrey serta karya ideologi dakwah dari Rumah Adat Waris Keturunan Baginda Rasullullah SAW yang dipimpin oleh Datuk Seri Shariff Nur Muhammad Al-Aydrus pada November ini.

Mengulas lanjut, Raja Azrey memberitahu semua pelajar dapat dapat merasai pengalaman yang jarang-jarang sekali mereka peroleh.

Jelasnya, ini kerana penggambaran yang dijalankan sama seperti produksi professional di luar sana.

“Akademi Raja Azrey ini telah bertapak di Kuala Lumpur dan Kedah. Sepanjang tahun ini juga sebanyak 10 buah drama telah berjaya dihasilkan iaitu enam di Baling, Kedah dan tiga di Gurun, Kedah dan satu drama di Cheras.

“Kesemua drama ini hanya di tayangkan di platform Youtube rajaazreytvchannel sebagai profil para peserta yang terlibat,” katanya.

Raja Azrey kurang tawaran berlakon

Mengenai perkembangan seninya, Raja Azrey mengakui kurang menerima tawaran berlakon namun dia telah mempelbagaikan karier seperti menulis skrip dan mengedit video.

“Hidup harus diteruskan macam biasa. Saya sekarang agak kurang berlakon tetapi masih aktif dengan tugasan belakang tabir selain mengendalikan akademi melatih pelakon pelapis sejak lebih setahun lalu,” katanya.