Pengacara yang kini bergelar pengarah filem Mat Bond Malaya, Nabil Ahmad berjanji akan memberikan bonus kepada pelakon dan kru filemnya sekiranya kutipan mencecah RM10 juta.

Kata Nabil, niat itu pernah disuarakannya setelah selesai penggambaran Mat Bond Malaya dua tahun lalu.

"Sebenarnya ketika tamat penggambaran saya pernah umumkan akan memberi bayaran sekali ganda kepada pelakon dan kru jika Mat Bond Malaya pecah panggung dengan kutipan RM20 juta.

"Namun keadaan bertukar dengan ‘serangan’ COVID-19 hingga akhirnya kami ambil keputusan siarkan menerusi Astro First selepas hampir dua tahun menunggu pawagam dibuka semula.

"Apa pun, melihatkan keadaan semasa terutama impak pandemik terhadap pekerja seni tidak dapat bekerja ekoran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), saya tetap pasang niat berkongsi rezeki dengan semua yang terlibat dalam filem ini sekirannya kutipan dapat mencecah RM10 juta, insya-Allah," katanya.

Mat Bond Malaya membariskan Naqiu dan Elizabeth sebagai teraju utama di samping Riezman Khuzaimi, Azri Iskandar dan Amyza Aznan.

Filem berkenaan turut menampilkan kemunculan istimewa nama-nama besar sebagai pelakon undangan, antaranya, Datuk Yusof Haslam, Datuk Seri Aliff Syukri, Datuk Ramli MS, Syafiq Kyle, Ning Baizura, Han Byul dan Didie Alias.

Istimewanya juga, Mat Bond Malaya turut diserikan dengan undangan khas, empat pengarah terkenal iaitu Ghaz Abu Bakar, Aziz M. Osman, Michael Ang dan Mamat Khalid.

Mat Bond Malaya mengisahkan seorang jejaka bernama Mat yang ingin menjadi seorang ejen perisik di M6. Dengan bantuan ibunya, dia berjaya bekerja di M6, tetapi sebagai ‘office boy’ sahaja.

Pada masa yang sama, dia mula menyukai salah seorang ejen jelita bernama Bondi. Mat telah dicabar oleh G untuk mengambil gambar bersama Bondi, namun tidak berjaya.

Disebabkan kalah dalam pertaruhan, Mat terpaksa menjadi pembantu peribadi kepada G dalam menguruskan bahagian penyamaran identiti.

Satu hari dunia telah digemparkan dengan serangan virus zombi.

Mat tiada pilihan melainkan perlu mencari penawar bagi menyelamatkan semua orang sebelum virus tersebut merebak ke seluruh dunia.

Mat Bond Malaya mula ditayangkan menerusi Astro First saluran 480 pada 20 Julai lalu.