Pelakon wanita hebat, Fasha Sanda sangat menitik beratkan soal disiplin di dalam kerjaya seninya.

Menurut Fasha, sudah terbiasa mendidik dirinya berdisiplin seawal dibangku sekolah lagi adalah menjadi resipi pihak produksi senang bekerjasama dengannya.

“Alhamdulillah, call time memang saya akan jaga sebaik mungkin, kalau boleh saya akan sampai 15-30 minit lebih awal.

“Saya memang terapkan disiplin itu dalam diri saya dari kecil lagi, sebabnya saya dari sekolah adalah seorang pengawas. Saya sangat pegang soal disiplin dengan betul.

“Pada saya itu adalah resepi yang saya gunakan untuk saya kekal relevan sehingga sekarang.

“Apabila kita menjaga disiplin dan komited terhadap kerja kita, pasti pihak produksi akan beri peluang kerana mereka percaya kepada sikap komited yang ada pada kita.

“Ada juga saya kongsikan dengan pelakon baru, saya pesan untuk sentiasa menjaga disiplin dan jangan malas untuk bertanya dalam mencari ilmu lakonan,” katanya.

Fasha atau nama sebenarnya Nur Fasha Sandha Hassan, 38, ditemui pada majlis tontonan episod kemuncak drama bersiri Dendam Seorang Isteri yang bertempat di Panggung Asia, minggu lalu.

Dalam masa yang sama, isteri kepada pelakon Aidil Aziz itu turut mengakui sekarang sudah bukan masa untuknya membolot semua tawaran lakonan demi mengejar populariti atau bayaran lumayan sehingga menjejaskan fokus sebagai pelakon.

“Untuk menjaga kualiti saya harus menjadikan setiap karakter yang saya bawa menjadi dan meninggalkan kesan.

“Saya akan sentiasa beri seratus peratus dalam setiap lakonan saya sebabnya saya gembira dengan apa yang saya buat hari ini.

“Banyak kali saya terima tawaran serentak, pernah juga sehingga 5 produksi beri tawaran pada saya dalam bulan yang sama.

“Tetapi saya jenis yang akan pegang satu job sahaja untuk satu-satu masa supaya saya fokus dan berjaya habiskan projek tersebut sebelum boleh ke projek seterusnya.

“Saya tidak menyesal untuk melepas job lain hanya untuk fokus pada satu kerana saya percaya pada rezeki berbanding akan menyusahkan orang lain di kemudian hari,” tambahnya.

Fasha menyimpulkan dirinya tidak bersetuju dengan mengambil dua kerja dalam satu masa kerana dikhuatiri menjejaskan lakonan seseorang pelakon.

Dalam perkembangan lainya, Fasha kini sedang menjalankan pengambaran bagi sebuah rancangan berkonsep Corporate Sosial Responsibility (CSR) yang bakal bersiaran di saluran Astro Prima.