Penat dengan dakwaan dan sangkaan buruk netizen tentang pegangannya terhadap perang Israel-Palestin, Raline Shah akhirnya ‘angkat bicara’.

Pelakon cantik tersebut menjelaskan sebab dirinya tidak membuat sebarang perkongsian tentang kekejaman Israel di laman sosial sehingga menimbulkan fitnah terhadap dirinya.

Kata Raline, tidak membuat sebarang perkongsian mengenai kekejaman Israel bukan bermaksud dirinya menyokong rejim Zionis atau cuba bersikap nuetral.

Sebaliknya bintang filem Polis Evo 2 tersebut memilih cara lain untuk menzahirkan keprihatinan terhadap penduduk Palestin terutama di Gaza.

“Jujur saya katakan ‘a girl like me’ dengan satu posting atau perkongsian buat 10 juta pengikut, impaknya tidak besar.

“Kita harus realistik. Yang yang bisa membantu bukan hanya posting teman-teman tapi dukungan konkrit lainnya dan doa kepada Allah yang amat tulus," tulis Raline Shah seperti dilaporkan Viva.co.id.

Dia kemudian menyambung: “Tuhan tahu saya dan keluarga saya support Palestina sejak saya lahir bukan dari kejadian ini.

“Tapi apakah semua harus dipamer pamerkan dan dijelaskan.

“Semoga yang memfitnah saya diberi kedamaian. Lebih baik kita berdoa dan menderma buat kebebasan, kedamaian Palestina daripada berdosa dan memfitnah orang zionist.

“Memang benar satu perkongsian tidak akan merubah situasi tapi beribu-ribu perkongsian dengan suara kemanusiaan akan merubah keadaan.”